Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa właśnie zakończyło prace nad tunelem, stacją i węzłem komunikacyjnym Młociny, czyli ostatnią częścią pierwszej linii warszawskiego metra. Już w najbliższą sobotę na tę trasę ruszy pociąg.
W budowie warszawskiego metra PeBeKa uczestniczy od ponad dwudziestu lat. Nad ostatnim odcinkiem metrem lubińska firma pracowała ponad 28 miesięcy, była jego głównym wykonawcą. Oprócz niej do tej inwestycji zaangażowano 190 firm podwykonawczych i dostawczych.
Koszt inwestycji ostatecznie wyniósł ponad 370 mln złotych. Obszar, na którym prowadzono roboty budowlane, to ponad 10 hektarów, a na placu budowy przeważnie pracowało jednocześnie 500 osób dziennie na dwie zmiany.
– Praca przy realizacji warszawskiego metra były olbrzymim przedsięwzięciem w środku aglomeracji miejskiej. To wyzwanie na niespotykaną dotychczas w Polsce skalę – podkreśla Ryszard Janeczek, prezes spółki PeBeKa.
Węzeł Młociny to aktualnie największa tego typu inwestycja komunikacyjna w Polsce. Obejmuje dwutorowy tunel o długości blisko 700 metrów, stację metra o ogólnej powierzchni powyżej 3500 mkw., tory odstawcze – tunel trzynawowy o długości 295 metrów oraz sam węzeł komunikacyjny Młociny. Ten ostatni to nowoczesny obiekt na powierzchni umożliwiający niezakłócony przepływ pasażerów ze stacji metra do autobusów miejskich i podmiejskich, tramwajów i samochodów. Jest tam również 4-kondygnacyjny parking dozorowany na 984 miejsca, dworzec autobusowy wraz z pętlą, zadaszona pętla tramwajowa, pomieszczenia handlowe, obsługi podróżnych, obsługi technicznej. Łączna powierzchnia węzła to 400 tys. mkw. Dziennie ze stacji metra i samego węzła będzie korzystać ponad 20 tys. podróżnych.
MRT