Po kontroli umów gazowych okazało się, że wszystkie zawierały nieprawidłowości. Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, żaden z konsumentów nie zauważył nieprawidłowości i nie złożył reklamacji na oferowane usługi.
– Wśród kontrolowanych firm znaleźli się również dostawcy działający na terenie Lubina. Konsumenci nie wiedzą, że zapisy zawarte w umowie są niezgodne z prawem i nie zgłaszają żadnych reklamacji. Zachęcam do czytania umów i sprawdzania czy ich treści są na pewno zgodne z obowiązującymi przepisami, a w razie wątpliwości chętnie udzielę pomocy – mówi Wiesława Sulima, lubiński powiatowy rzecznik konsumentów.
Przeanalizowane zostały umowy sprzedaży i dystrybucji gazu oraz przyłączenia do sieci gazowej. Łącznie wykryto 178 nieprawidłowości, w tym aż 134 klauzule niedozwolone.
Nieprawidłowości dotyczyły rozwiązania umowy, wstrzymania dostaw gazu, terminu składania reklamacji i odpowiedzi na nie, wyłączania odpowiedzialności przedsiębiorcy czy nieprecyzyjnego określenia możliwości nałożenia kar umownych. Najczęstszą nieprawidłowością jest stosowanie zapisu umożliwiającego przedsiębiorstwu bezprawne rozwiązanie umowy z innych przyczyn niż wynikające z prawa energetycznego, takich jak na przykład istotnych zmian w funkcjonowaniu rynku gazu czy zaleganiu z opłatami wobec poprzedniego dostawcy.
Kolejna nieprawidłowość, to zbyt krótki czas na zgłoszenie reklamacji lub wystąpienie z roszczeniem, które zgodnie z kodeksem cywilnym wynosi miesiąc, natomiast przedsiębiorca ma 14 dni na odpowiedź. Zdarzało się, że niektórzy dostawcy termin ten wydłużali sobie do 21 dni.
Wobec wszystkich kontrolowanych spółek UOKIK wszczął postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Ponadto w najbliższym czasie zostaną skierowane powództwa o uznanie klauzul za niedozwolone praktyki.
To tylko niektóre praktyki jakie bezprawnie stosują dostawcy gazu. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie uokik.gov.pl/