Odłącz się, to choroba XXI wieku!

2047

Czy wiedziałeś, że korzystając wieczorem ze swojego smartfonu, powinieneś zrezygnować z niebieskiego światła? Albo w ogóle zrezygnować przed snem z korzystania z takich urządzeń?. Dlaczego? Wiele cennych informacji znajdziemy na facebooku Stowarzyszenia Młody Dolny Śląsk, które właśnie ruszyło z drugą edycją projektu „Odłącz się”.

Jak wskazuje hasło przewodnie kampanii, akcja dotyczy fonoholizmu, czyli uzależnienia od smartfonu. Co ciekawe, to problem, który dotyczy nie tylko młodych ludzi.

– Problem fonoholizmu nie dotyka jedynie młodych ludzi, dlatego kierujemy naszą akcję zarówno do młodzieży, jak i ich rodziców i dziadków, wyjaśniając jednocześnie wielopłaszczyznowość tego zjawiska – tłumaczy Magdalena Więcek ze Stowarzyszenia Dolny Śląsk.

Fot. materiały organizatorów

Projekt przeprowadzany jest na wielu płaszczyznach takich jak: malowanie napisów ostrzegawczych na przejściach dla pieszych, spoty informacyjne, poradnik dla rodziców, oraz warsztaty dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W poprzedniej edycji działacze stowarzyszenia dotarli do ponad miliona odbiorców na terenie Dolnego Śląska.

– W ramach działań informujemy o zagrożeniach, jakie niesie ze sobą nadmierne i nieumiejętne korzystanie z telefonu komórkowego. Jednym z naszych kluczowych działań jest szeroka edukacja i profilaktyka w szkołach. Podczas warsztatów wyjaśniamy objawy i skutki fonoholizmu. Co więcej, nie negujemy używania telefonu komórkowego, lecz pokazujemy, że jest on świetnym narzędziem do pracy i nauki, lecz nie zastąpi nam relacji międzyludzkich i realnego życia – zauważa Magdalena Więcek.

Oprócz spotkań w szkołach, członkowie Stowarzyszenia prowadzą też aktywną kampanię w mediach społecznościowych. Przeglądając ich profil dowiemy się na przykład, że w czasie pełnego lockdownu, tylko do maja, dzieci i młodzież spędzały średnio aż 9 godzin dziennie z telefonem w ręce! Co zrobić, by zachęcić ich do odłożenia smartfonu choć na chwilę i zajęcia umysłu czymś innym? Zawsze można wyjść na spacer, poczytać książkę, porozmawiać z inną osobą…

Dodajmy, że II edycja kampanii jest finansowana przez Narodowy Instytut Wolności w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich przy wsparciu m.in. samorządów, sektora biznesu, mediów i placówek oświaty. Swoim patronatem objęli ją zarówno wojewoda, jak i marszałek województwa dolnośląskiego.


POWIĄZANE ARTYKUŁY