„Poprzez epoki” – o niechęci do lektur szkolnych

1453

Lektury szkolne – dla jednych miłe wspomnienie ze szkolnych czasów, dla innych prawdziwa zmora. Od lat pojawiają się głosy, że wiele tytułów powinno zniknąć z kanonu lektur, ponieważ są zupełnie niedostosowane do dzisiejszej młodzieży. Inni z kolei uważają, że czytać trzeba i kropka, a znajomość najważniejszych dzieł literatury polskiej czy zagranicznej to obowiązek każdego ucznia. Problem niechęci do czytania w ciekawy sposób przedstawili uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego w Lubinie, którzy tworzą projekt „Poprzez epoki” w ramach ogólnopolskiej olimpiady Zwolnieni z Teorii.

Projekt „Poprzez epoki” realizuje 10-osobowa grupa uczniów i uczennic II LO w Lubinie.

– Poruszamy bardzo ważny i uniwersalny temat, jakim jest niechęć uczniów do lektur szkolnych. Głównym celem naszego projektu było stworzenie filmu, który w sposób groteskowy, przerysowany i nowoczesny przedstawia wszystkie epoki literackie. Format filmu jest dosyć ciekawy, ponieważ nawiązuje do koncepcji TikToka, a wątki literackie są przedstawione w formie krótkiego wideo, które można po prostu przewinąć palcem, ale jednocześnie zachowują one swoje uniwersalne cechy i wartości – wyjaśnia Olga Cegiełka, liderka projektu.

Olga Cegiełka

Zdjęcia do filmu trwały prawie rok, pierwsze spotkanie odbyło się w kwietniu. Jak podkreślają uczniowie, sam proces realizacji był dla nich ciekawych i niecodziennym doświadczeniem.

– Mogliśmy się kreatywnie rozwijać. Spotykaliśmy się raz na tydzień lub raz na dwa tygodnie. Kręciliśmy po kilka filmów dziennie. Było to dla nas spore wyzwanie, tym bardziej, że nikt z nas nie ma wykształcenia aktorskiego. Ale na pewno było warto – uważa jedna z uczestniczek projektu Judyta Cerajewska.

Judyta Cerajewska

– Nasza grupa składała się z około 10 osób. Stanowiliśmy zgraną ekipę, dobrze się dogadywaliśmy i atmosfera była bardzo fajna. Lekki stres był , choć nie u wszystkich. Pojawiał się, gdy już wiedzieliśmy, że będzie to oficjalne – dodaje.

Zadowolenia z inicjatywy swoich podopiecznych nie kryje dyrektor placówki Tomasz Radziej.

– Dzięki takim projektom młodzież robi coś więcej. Akurat tu w ciekawy sposób chcą zachęcić do czytania lektur i reklamować nasze dzieła literatury. To nie pierwsza taka akcja naszych uczniów, którzy regularnie biorą udział w wielu dodatkowych projektach, nie tylko w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii – podkreśla pedagog.

Tomasz Radziej, dyrektor II LO w Lubinie

POWIĄZANE ARTYKUŁY