W Biurze Paszportowym w Lubinie nadal nie złożymy wniosku ani nie odbierzemy paszportu. Choć obsługa miała zostać wznowiona dzisiaj, to nadal występują utrudnienia. Wszystko przez nowy system, który właśnie jest wdrażany.
13 listopada weszła w życie nowa ustawa o dokumentach paszportowych. W związku z tym we wszystkich biurach paszportowych czasowo (od 7 do 14 listopada) wstrzymano przyjmowanie wniosków i wydawanie gotowych już dokumentów. Miał to być czas na wdrożenie nowego systemu. Dzisiaj jednak nadal nie złożymy takiego wniosku.
Przyjmowanie wniosków paszportowych i wydawanie paszportów jest wstrzymane do czasu poprawnego uruchomienia nowego systemu paszportowego przez Centralny Ośrodek Informatyki. Za utrudnienia przepraszamy. O wszelkich zamianach będziemy Państwa informować na bieżąco. W celu skontaktowania się z Biurem Paszportowym prosimy dzwonić na numer: 885 290 658
– informuje Biuro Paszportowe mieszczące się w Starostwie Powiatowym w Lubinie.
Na razie nikt nie jest w stanie stwierdzić, kiedy system zacznie poprawnie działać.
A jakie zmiany przynosi nowa ustawa? Jak czytamy na stronie gov.pl, w pierwszej kolejności zniknie konieczność wypełniania papierowego wniosku. Będzie on generowany w systemie przez urzędnika paszportowego, a następnie podpisywany przez obywatela na urządzeniu służącym do pobierania odręcznego podpisu cyfrowego.
Obniżona zostanie granica wiekowa wydawania paszportów z 10-letnim terminem ważności – teraz będą otrzymywać je dzieci już od ukończenia 12. roku życia. Osoby małoletnie będą też mogły otrzymać w krótkim czasie paszporty tymczasowe, jeśli będzie to uzasadnione ważnymi okolicznościami, takimi jak kontynuacja nauki, rozwój indywidualnych umiejętności lub konieczność zapewnienia im opieki.
Uproszczone zostaną zasady pobierania opłat – w miejsce skomplikowanego systemu podwyższania i pomniejszania opłat w określonych przypadkach pojawi się jednolita i przejrzysta tabela opłat.
Paszport tymczasowy będą mogły otrzymać osoby przebywające za granicą, które przekroczyły granicę na podstawie dowodu osobistego i utraciły go podczas podróży, a jednocześnie posiadają ważny paszport, ale nie mają do niego dostępu.
Posiadacze paszportów zyskają dostęp do takich dodatkowych usług elektronicznych, jak weryfikacja ważności paszportu, sprawdzenie danych przetwarzanych w rejestrze, czy zgłoszenie utraty skutkujące unieważnieniem paszportu.
Utratę dokumentu paszportowego będzie można zgłosić funkcjonariuszowi straży granicznej, gdy utrata zostanie stwierdzona podczas odprawy granicznej a także policji, gdy utrata dokumentu nastąpiła w wyniku przestępstwa.