Interesantów, załatwiających swoje sprawy w urzędach, czekają kolejne zmiany. Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji ustawy o podpisie elektronicznym. Według nowych zasad obowiązywać miałyby dwa e-podpisy: zaawansowany i urzędowy.
Projekt nowelizacji został oddany do oceny ekspertom akademickim. Po uwzględnieniu ich uwag, zostanie przygotowana kolejna wersja projektu. Jej upublicznienia możemy się spodziewać pod koniec sierpnia.
Nowelizacja zakłada powstanie nowego rodzaju e-podpisu, tzw. Zaawansowanego, który ma być pośrednim rozwiązaniem pomiędzy bezpiecznym podpisem, weryfikowanym certyfikatem kwalifikowanym (który jest równoznaczny podpisowi odręcznemu), a zwykłym podpisem elektronicznym, służącym tylko potwierdzeniu tożsamości.
Według obecnych przepisów, aby załatwić swoje sprawy w urzędzie drogą elektroniczną, przedsiębiorcy mogą korzystać jedynie z bezpiecznego podpisu elektronicznego. Jego koszt to aż 300 do 400 zł. Intencją inicjatorów zmian jest spowodowanie, że załatwianie spraw drogą elektroniczną będzie o wiele tańsze i powszechniejsze.
To nie koniec zmian. Nowelizacja miałaby wprowadzić jeszcze podpis urzędowy. W projekcie pojawi się definicja, jednak skutki tego podpisu i jego zastosowanie określi dopiero rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji. Sama ustawa nie wskazuje bowiem w jaki sposób ten podpis byłby skonstruowany. Wiadomo na razie, że nowy podpis powstanie w kontekście dokumentów tożsamości.
Pod obrady rządu nowelizacja ma trafić jeszcze w grudniu tego roku.
MS