Nowe rozporządzenie

18

Minister pracy podpisał nowe rozporządzenie w sprawie rejestracji osób bezrobotnych i poszukujących pracy.

W dniu 26 listopada br. zostało ogłoszone nowe rozporządzenie w sprawie rejestracji osób bezrobotnych i poszukujących pracy (Dz.U.2012.1299), z mocą obowiązującą od 11 grudnia 2012 r. oraz od 27 maja 2013 r.

Rozporządzenie określa szczegółowo tryb rejestracji osób bezrobotnych i poszukujących pracy, wymagane przy rejestracji dokumenty niezbędne do ustalenia statusu oraz uprawnień.

Wprowadzone zmiany w nowym rozporządzeniu polegają przede wszystkim na:

1) możliwości dokonania rejestracji zgłaszając się osobiście w powiatowym urzędzie pracy, lub

2) drogą elektroniczną, poprzez wypełnienie wniosku o dokonanie rejestracji za pośrednictwem formularza elektronicznego.

Istotne zmiany określone w rozporządzeniu, z mocą obowiązującą od 11 grudnia 2012 r., to między innymi:

– nałożono na urzędy pracy (przed zarejestrowaniem osoby), obowiązku sprawdzenia w rejestrze centralnym, czy osoba nie jest zarejestrowana w innym urzędzie pracy,

– wymieniono (w rozporządzeniu) dokumenty oraz wskazano dane, które osoba ubiegająca się o zarejestrowanie w urzędzie pracy, musi przedłożyć celem dokonania rejestracji,

– upoważniono urzędy pracy do sporządzania kserokopii i odwzorowań cyfrowych (skanowania) dokumentów niezbędnych do ustalenia statusu i uprawnień, w tym dowodu osobistego oraz dokumentu potwierdzającego stopień niepełnosprawności,

– określono, iż osobie przyjeżdżającej do Polski z innego państwa członkowskiego UE/EOG z transferem zasiłku, która zarejestruje się w ciągu 7 dni od czasu wyjazdu z państwa właściwego, będzie przysługiwać zasiłek dla bezrobotnych także za okres podróży,

– umożliwiono przekazanie oprócz numeru telefonu również adresu e-mail, celem ułatwienia kontaktu z urzędem pracy oraz złożenie oświadczenia o wyrażeniu zgody na udział w badaniach rynku pracy,

– nałożono obowiązek na osoby zarejestrowane do osobistego zgłaszania zmiany miejsca zamieszkania,

– również osobiście, osoba zarejestrowana będzie miała obowiązek zawiadomić urząd pracy o wszelkich zmianach w danych przekazanych w trakcie rejestracji oraz złożonych oświadczeniach w terminie 7 dni od dnia ich wystąpienia;

Nowe rozporządzenie określa również elektroniczną formę rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy, która nie wykluczy utrwalania wybranych danych i dokumentów w postaci papierowej. Forma elektronicznej rejestracji będzie obowiązywać po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia rozporządzenia – czyli od 27 maja 2013 r.

Wprowadzone, w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia, zmiany polegają na:

1) możliwości przekazania przez osobę ubiegającą się o zarejestrowanie jako bezrobotny lub poszukujący pracy drogą elektroniczną – przed osobistym zgłoszeniem się w urzędzie – danych zbieranych w trakcie rejestracji, co oznacza, że:

– po wypełnieniu specjalnego formularza elektronicznego i przekazaniu swoich danych, osobie zostanie wyznaczony termin stawiennictwa w urzędzie pracy, nie dłuższy niż 7 dni roboczych od dnia przekazania danych, celem dostarczenia przez nią wymaganych dokumentów, dokonania rejestracji i złożenia podpisów pod dokumentami rejestracyjnymi. W przypadku niestawiennictwa w urzędzie w terminie, nie zostanie dokonana rejestracja, a dane przekazane przez osobę będą usunięte z systemu teleinformatycznego. Korzystając z tej formy rejestracji, wystarczy jedynie dostęp do Internetu,

2) możliwości zarejestrowania się po wypełnieniu wniosku o dokonanie rejestracji za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej MPiPS, w Biuletynie Informacji Publicznej MPiPS, za pośrednictwem platformy usług administracji publicznej (ePUAP):

– przy tej rejestracji konieczne będzie posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej albo podpisu osobistego weryfikowanego za pomocą ważnego certyfikatu podpisu osobistego. Osobie zarejestrowanej w tym trybie, urząd pracy będzie mógł przekazać decyzję administracyjną oraz informacje za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


POWIĄZANE ARTYKUŁY