Niezwykła edycja Klubu Młodego Programisty

46

Ponad 160 tysięcy dzieciaków i ich rodziców wzięło udział w niezwykłej edycji Klubu Młodego Programisty (KMP). Niezwykłej, bo przeniesionej do sieci.

Fot. Pixabay

21 i 22 lipca odbyły się dziesiąte, finałowe bezpłatne warsztaty programowania, które zakończyły cykl Klubu Młodego Programisty online. Zainteresowanie zajęciami przerosło oczekiwania organizatorów. W ciągu dwóch miesięcy trwania KMP online warsztaty wprowadzające fanów kreatywnych zabaw w tajniki kodowania dotarły do ponad 160 tysięcy użytkowników.

Do tej pory Kluby Młodego Programisty, działające pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji i Państwowego Instytutu Badawczego NASK, zlokalizowane były w 16 miastach – w Lubinie, Nysie, Siedlcach, Inowrocławiu, Zamościu, Żarach, Piotrkowie Trybunalskim, Nowym Sączu, Przemyślu, Suwałkach, Kwidzynie, Jaworznie (do kwietnia 2019 r. Żorach), Ostrowcu Świętokrzyskim, Ełku, Gnieźnie i Stargardzie.

Stacjonarne zajęcia z kodowania od początku swojej działalności cieszyły się ogromną popularnością. Do czasu wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa w 16 Klubach Młodego Programisty odbyło się 2326 bezpłatnych warsztatów, w których wzięło udział ponad 23 tysiące uczestników. W specjalnie zaaranżowanych salach, wyposażonych w pomoce dydaktyczne, takie jak: tablety, zestawy robotów edukacyjnych czy maty edukacyjne, uczniowie poznawali podstawy programowania podczas zajęć prowadzonych przez wykwalifikowanych trenerów. Koronawirus w tym roku pokrzyżował jednak plany organizatorom klubów.

W maju 2020 r. z uwagi na sytuację epidemiologiczną stacjonarne kluby przeniesiono do sieci, tworząc nową edycję akcji – Klub Młodego Programisty online.

– Spodziewaliśmy się, że bezpłatne warsztaty programowania, do których może dołączyć każdy, kto ma dostęp do komputera i internetu, mogą cieszyć się dużym zainteresowaniem, ale nie spodziewaliśmy się aż tak dużego odzewu i to w tak krótkim czasie. Bardzo nas to cieszy – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Fot. Pixabay

Już pierwsze dni działania KMP online pokazały, że tak szerokie otwarcie się na młodych pasjonatów kodowania było strzałem w dziesiątkę. Tylko w ciągu 10 pierwszych dni na bezpłatne warsztaty online zarejestrowało się prawie 22 tysięcy dzieci i ich rodziców.

Dzięki przeniesieniu zajęć programowania do sieci – mogło wziąć w nich udział o wiele więcej osób, niż pomieściłyby sale warsztatowe Klubu Młodego Programisty w 16 miastach. I tak, w jednym warsztacie online wzięło średnio udział ponad 600 osób, co daje prawie dwukrotność liczby uczestników pojedynczych zajęć we wszystkich 16 lokalizacjach i do tego jeszcze w dwóch grupach wiekowych. Pojedynczy warsztat w stacjonarnym klubie mógł pomieścić do 15 osób.

Widząc tak duże zainteresowanie nauką kodowania w sieci, postanowiono zrobić krok dalej. Zaczęto transmitować zajęcia na fanpage’u na Facebooku – bez limitu uczestników i bez konieczności zakładania konta. Przygoda z nauką programowania nigdy wcześniej nie była tak prosta. Wystarczyło co tydzień, o tej samej porze, dołączyć do transmisji online i w domowym zaciszu korzystać ze skarbnicy pomysłów na zabawy w programowanie.

W ciągu dwóch miesięcy trwania KMP online warsztaty wprowadzające fanów kreatywnych zabaw w tajniki kodowania dotarły do ponad 160 tysięcy użytkowników.

Jak pokazują pierwsze wyniki ankiety, którą wypełniło dotychczas prawie 600 osób, blisko połowa rodziców towarzyszyła dzieciom w cyklu warsztatów. Co więcej, aż 96% rodziców poleciłoby zajęcia innym. Uczestnicy warsztatów cenią je za możliwość udziału bez wychodzenia z domu, za możliwość odtworzenia ich w dowolnym momencie oraz za możliwość poznania wielu aplikacji. Wiele osób wskazało, że dzięki warsztatom dziecko odkryło nową pasję.

Fot. Pixabay

– Czekamy na ciąg dalszy warsztatów! Nie tylko w czasie pandemii. Córka ma 6/7 lat (zerówka), z ogromnym zaangażowaniem brała udział niemal w każdych zajęciach online. Dla niej była to fantastyczna przygoda i ogromne wyzwanie intelektualne. Odczuwała wielką radość i dumę gdy udało się jej wykonać poprawnie zadanie, zwłaszcza przed czasem. Miała Moc! 🙂 Nauka logicznego myślenia i programowania powinny być powszechne i dostępne. Zaproponowana formuła niweluje bariery (czas, dostępność zajęć w okolicy, koszty). Wystarczy w miarę sprawny komputer i łącze internetowe. Świetnym pomysłem było wprowadzenia możliwości odtworzenia zajęć w dowolnym momencie (możliwość zrobienia pauzy, czy dostosowania zajęć do własnego grafika) – pisze w podsumowaniu mama jednej z uczestniczek.

W trakcie zajęć edukatorzy zabrali dzieci i ich rodziców w pasjonującą podróż do świata programowania. W ciągu dziesięciu godzinnych spotkań online zaproponowano wiele niezwykłych aktywności, uczących programistycznego myślenia.

Prowadzone w formie webinaru warsztaty adresowane były do dzieci z dwóch grup wiekowych: dla klas 1–3 oraz 4–6 szkoły podstawowej. Zajęcia rozwijały kluczowe kompetencje XXI wieku, tj. umiejętność analitycznego myślenia, innowacyjność, wytrwałość, chęć podejmowania nowych działań, zdolność rozwiązywania problemów i pokonywania napotkanych trudności. Bez wątpienia był to też sposób na aktywne i twórcze spędzenie czasu w domu.

Wykwalifikowani trenerzy na żywo, krok po kroku, rozwiązywali wraz z uczestnikami zadania, zachęcając ich do aktywnego udziału w nauce kodowania. Wykorzystywali przy tym bezpłatne aplikacje do programowania online, a także pokazywali zasady programowania offline, w bezpieczny sposób wprowadzając najmłodszych do świata IT.

Zajęcia były zajmujące dzięki prezentowanym narzędziom online, takim jak wirtualna mata do kodowania, wirtualne puzzle i symulator robota, czy edukacyjna gra Lightbot Code Hour. Uczestnicy warsztatów tworzyli też własne grafiki i animacje w aplikacji Scratch 3.0 i Scratch Junior. Powstało nawet KMPStudio, za pośrednictwem którego fani interaktywnych historii mogą dzielić się z pozostałymi klubowiczami projektami stworzonymi w programie Scratch. Studio działa i wciąż jest otwarte na nowych członków. W każdej chwili można do niego dołączyć.

Nagrania możecie obejrzeć w dogodnym czasie. Są dostępne na naszym kanale YouTube i na profilu KMP na Facebooku. Do tej pory wyświetlone zostały już ponad 8000 razy.

Więcej na www.klubmlodegoprogramisty.pl.

Choć cykl dziesięciu spotkań Klubu Młodego Programisty online dobiegł końca, przygoda z nauką programowania trwa nadal. Przed nami #CodeWeek2020 – Europejski Tydzień Kodowania, w ramach którego państwa europejskie organizują wydarzenia związane z programowaniem. Co ciekawe, każdy z nas może być inicjatorem takiego przedsięwzięcia i zgłosić swoją akcję na codeweek.eu/add. Dzięki temu znajdzie się ona na mapie i zostanie włączona do europejskiego rankingu wydarzeń.

Poprzednia edycja #CodeWeek pokazała, że Polacy chętnie angażują się w działania podnoszące ich kompetencje cyfrowe. W 2019 roku zorganizowano w Polsce rekordową liczbę wydarzeń. Było ich ponad 15 tysięcy. W całym kraju odbywały się kreatywne warsztaty z robotami, pasjonujące lekcje informatyki czy po prostu spotkania ze znajomymi, które były okazją do rozwiązywania zagadek logicznych lub dyskusji o nowych technologiach.

W ubiegłym roku Polska znalazła się na podium, zajmując drugie miejsce pod względem liczby zgłoszonych inicjatyw.

Ósma edycja Europejskiego Tygodnia Kodowania rusza 10 października 2020 r., ale już teraz można zgłaszać pomysły na własne wydarzenia, szczególnie te organizowane online. Dla wszystkich osób – w tym nauczycieli różnych przedmiotów, wychowawców przedszkolnych, bibliotekarzy, a także organizacji pozarządowych i firm IT – ogłoszono konkurs „1000 pierwszych inicjatyw online”. Tysiąc osób, które jako pierwsze zgłoszą swoją inicjatywę online do tegorocznej edycji #CodeWeek, otrzyma specjalną nagrodę. Na zwycięzców czekają mini maty do nauki podstaw programowania wraz z zestawem zadań.

Szczegóły dotyczące konkursu i formularz zgłoszenia znajdują się na stronie koduj.gov.pl.

Źródło Ministerstwo Cyfryzacji