Dwa pociągi promujące Unię Europejską ruszają na tory Dolnego Śląska. Premiera pociągu zbiegła się z informacją, że Koleje Dolnośląskie właśnie uzyskały 618 milionów złotych unijnej dotacji! Łącznie z Brukseli na kolejowe inicjatywy naszego województwa wykorzystano już blisko dwa i pół miliarda złotych!
Koleje Dolnośląskie złożyły w Centrum Unijnych Projektów Transportowych trzy projekty na dofinansowanie dziesięciu, sześciu i czterech pojazdów. I wszystkie zostały ocenione pozytywnie. Łącznie przewoźnik uzyskał dofinansowanie na zakup pociągów na poziomie aż 78 procent.
617,6 mln zł Koleje Dolnośląskie przeznaczą na sfinansowanie zakupu 20 Elfów, które powstają już w bydgoskiej fabryce PESA. Przed kilkoma miesiącami przewoźnik skorzystał z opcji zakupowej, dzięki czemu do województwa trafi nie dziesięć, a dwadzieścia nowych pociągów. Po realizacji tego zamówienia, Koleje Dolnośląskie będą dysponować największą w Polsce, bo liczącą aż 45 sztuk, flotą pięcioczłonowych pojazdów typu Elf. Natomiast cały park taborowy KD będzie mieć 118 pociągów, bo spółka zamówiła również 10 ekodiesli, również po przetargu wygranym przez bydgoską Pesę.
618 mln zł na kolejne Elfy to spora kropla w morzu europejskich środków, która „naoliwiła” dolnośląską kolej.
– Blisko dwa i pół miliarda złotych zasiliło inicjatywy kolejowe w naszym województwie. To środki, dzięki którym rewitalizujemy linie kolejowe, po których jeżdżą pociągi zakupione również przy wsparciu środków unijnych. W ten sposób ziszcza się to, o czym często mówię: Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski — powiedział Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.
Dziś dwa pociągi w unijnych barwach ruszyły na tory naszego województwa. Łącznie z obecnych 88 pojazdów w parku taborowym KD aż 84 zostało zakupionych lub zmodernizowanych ze środków pochodzących z Funduszy Europejskich.
– Koleje Dolnośląskie dysponują obecnie 88 pociągami, z czego zakup 84 dofinansowała Unia Europejska. Średni poziom dofinansowania na wszystkich projektach UE Kolei Dolnośląskich przekracza 70 proc. A nie zapominajmy, że do Karpacza, Chocianowa czy Bielawy docieramy po torach w zarządzie województwa, które również są współfinansowane z Funduszy Europejskich – mówi Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej.
„Niebieskie” czy „Unijne” Elfy dojadą między innymi z Wrocławia do Legnicy. Tam rozwiną prędkość 160 km/h, gwarantując czas przejazdu na poziomie nawet 37 minut z centrum stolicy Dolnego Śląska do jednego z największych miast regionu.
Pierwszą linią w zarządzie województwa była linia kolejowa do Trzebnicy. Niedawno samorząd województwa świętował 15-lecie kursowania pociągów do tej malowniczo położonej na północ od Wrocławia miejscowości, do której podróżuje rocznie blisko milion pasażerów.
Koleje Dolnośląskie od początku istnienia są beneficjentem unijnych funduszy. Kwota dotacji robi wrażenie. Regionalny przewoźnik przez 17 lat otrzymał łączne wsparcie na poziomie 1,6 mld złotych! Unijne dofinansowanie szerokim strumieniem płynęło również bezpośrednio do samorządu wojewódzkiego. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, od kiedy Polska jest członkiem Unii Europejskiej, została wsparta kwotą 723 mln zł.
– To kolejna bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dofinansowanie zapewnia rozwój Kolei Dolnośląskich, pozwala polepszyć obecną flotę, zwiększyć liczbę połączeń, a także otworzyć się na nowe kierunki. Skorzystają na tym wszyscy – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Poza Kolejami Dolnośląskimi środki z najnowszego rozstrzygniętego programu KPO przez CUPT uzyskało także województwo śląskie i Koleje Śląskie. Z łącznej przyznanej kwoty 870 mln zł 618 milionów trafi na Dolny Śląsk. Żaden inny przewoźnik nie zakwalifikował się do tego rozstrzygnięcia.