Nie założyłeś konta? ZUS to zrobił za ciebie

125

11,5 tysiąca Dolnoślązaków nie założyło konta na platformie internetowej PUE ZUS. ZUS zrobi to w ich imieniu, ale aby uzyskać dostęp do konta, trzeba mieć login i hasło. Można je dostać podczas wizyty w ZUS lub wizyty wideo. Od początku tego roku wszyscy przedsiębiorcy płacący składki do ZUS muszą mieć konta, bez których nie odbiorą informacji z ZUS.

W całej Polsce ZUS założy konta na PUE dla ok. 175 tys. przedsiębiorców, którzy dotąd sami tego nie zrobili. Będą mogli się do nich zalogować po uzyskaniu loginu i hasła w czasie e-wizyty lub w oddziale ZUS.

– Na Dolnym Śląsku mamy 355 tysięcy aktywnych firm, z czego tylko 11,5 tysiąca nie ma swoich kont na naszej platformie internetowej. To zaledwie 3,3 procent płatników składek – mówi Iwona Kowalska-Matis rzecznik ZUS na Dolnym Śląsku. – Spóźnialskim to my założymy konta, ale aktywować muszą je sami – dodaje.

Zdaniem rzeczniczki dostęp do własnego konta jest bardzo ważny gdyż bez tego osoba prowadząca firmę nie będzie miała dostępu do informacji, które wysyła do niej ZUS. Trzeba pamiętać, że na profil płatnika trafiają np. zwolnienia lekarskie i informacje, które z mocy prawa są przekazywane tylko elektronicznie.

– Konta będą sukcesywnie zakładane na podstawie dokumentów zgłoszeniowych złożonych przez płatnika składek do ZUS żeby jednak przedsiębiorca mógł zalogować się na swoje konto, musi uzyskać dane do logowania. Login i jednorazowe hasło otrzyma podczas e-wizyty lub na sali obsługi klientów w dowolnej placówce ZUS- wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis.

Rzeczniczka radzi żeby wizytę w placówce ZUS wcześniej umówić na konkretny dzień i godzinę albo skorzystać z opcji e-wizyty. Jeśli nie chcemy obsługiwać swojego profilu samodzielnie, możemy kogoś do tego upoważnić przez formularz pełnomocnictwa (ZUS PEL). Osoba, której klient udzieli upoważnienia, musi najpierw zarejestrować swoje konto na PUE, a potem na podstawie pełnomocnictwa otrzyma dostęp do profilu, jako płatnik.

  • Na Dolnym Śląsku aktywnych jest obecnie 355 151 płatników składek, z czego 38 737 na trenie działania legnickiego oddziału ZUS, 61 438 wałbrzyskiego i 254 976 oddziału wrocławskiego. Zaledwie ok. 3,3 proc. z nich nie posiada konta na platformie internetowej w ZUS.

  • ZUS założy konta techniczne 11 586 Dolnoślązakom, którzy prowadzą firmy i do tej pory nie założyli konta na PUE ZUS, w tym 1 973 na trenie działania legnickiego oddziału, 2 908 wałbrzyskiego i 6 705 oddziału wrocławskiego.

Obowiązek posiadania konta na PUE ZUS przez wszystkich płatników składek wynika z przepisów uchwalonych jeszcze w 2021 r. W ostatnim czasie zostały one uzupełnione o regulacje dotyczące procedury dostarczania przez ZUS wiadomości w formie cyfrowej.

Od nowego roku każdy przedsiębiorca, nawet opłacający składki tylko za siebie ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS. Dotyczy to również rodzica zatrudniającego nianię na umowie uaktywniającej, duchownego, a także osoby, które podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym lub jedynie ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Informacje, do których płatnik ma dostęp na PUE ZUS m.in:

• informacje o saldzie bieżącym oraz saldzie miesięcznym, które pokazują stan opłaconych składek

• informacje o należnych do opłacenia składkach oraz o dokonanych wpłatach,

• informacja roczna dla płatnika składek,

• deklaracje rozliczeniowe, które płatnik wysłał do ZUS,

• lista osób zgłoszonych do ubezpieczeń,

• lista pracowników na zwolnieniu lekarskim.

Według stanu na koniec 2022 r. profil na PUE ZUS ma w skali kraju:

• 93,71% płatników opłacających składki sam za siebie,

• 91,54% płatników rozliczających od 1-5 ubezpieczonych.

To oznacza, że ponad 2,3 mln (z 2,5 mln) małych płatników składek posiada już swój profil na PUE.

Aktualnie około 12,3 tys. płatników opłacających składki tylko za siebie oraz 63,7 tys. płatników rozliczających składki za 1 do 5 ubezpieczonych, nie ma profili informacyjnych płatnika składek.

Od 1 stycznia 2023 r. nie zmieniły się przepisy w zakresie sposobu składania dokumentów ubezpieczeniowych przez płatników składek.

Płatnik składek, zgłaszający do ubezpieczeń do 5 ubezpieczanych, nadal ma możliwość przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych (w tym deklaracji rozliczeniowych) w formie papierowej.


POWIĄZANE ARTYKUŁY