Nie zagub dziecka w sieci

93

W tym roku jeszcze więcej czasu niż dotychczas dzieci spędzają w internecie. Przerwa świąteczna, ferie – w związku z obostrzeniami wielu spędzi je online. Ministerstwo Cyfryzacji podpowiada, co może zrobić rodzic, by uchronić swoje dziecko przed internetowymi zagrożeniami.

Fot Pixabay

Internet to morze możliwości. – Nie powinniśmy jednak zapominać, że – jak wszędzie – tam także może być niebezpiecznie. Podobnie jak w „normalnym” życiu – także online dzieci potrzebują przewodnika. Rodziców – przypomina minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.

Nie każdy rodzic musi jednak wiedzieć, jak mądrze i skutecznie towarzyszyć dziecku w sieci. Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało cykl „Akademia Cyfrowego Rodzica”, w ramach którego powstały webinary i filmy poświęcone popularnym (i często niebezpiecznym) zjawiskom dotyczącym bezpieczeństwa w sieci, z którymi dzieci, młodzież oraz rodzice i opiekunowie mogą się zetknąć korzystając z internetu.

Spotkania online odbywały się na profilach Facebook i Youtube kanału „Nauka. To Lubię”, prowadzonym przez popularnego dziennikarza i ambasadora kampanii „Nie zagub dziecka w sieci” – Tomasza Rożka.

Do rozmowy zapraszano ekspertów, którzy tłumaczyli, czym są internetowe zagrożenia, ale i jak się przed nimi chronić lub radzić sobie z ich konsekwencjami.

Wszystkie materiały dostępne są bezpłatnie w internecie.

Jednym z tematów, którym się zajęto był sharenting. Aż 40% rodziców dzieli się w internecie zdjęciami i filmami, na których są ich dzieci. Rocznie, statystyczny rodzic, wrzuca do sieci średnio 72 zdjęcia i 24 filmy ze swoimi pociechami. Większość z nas myśli, że widzą je tylko nasi znajomi. A jak jest naprawdę?

Tomasz Rożek wraz z ekspertką NASK Martą Witkowską i dr Martą Majorczyk zastanawiali się jak mądrze dzielić się zdjęciami swoich dzieci w internecie, jakie zdjęcia są nieodpowiednie, aby udostępniać je w sieci oraz jakie konsekwencje mogą nas spotkać kiedy do sieci wrzucimy za dużo?

42% polskich nastolatków w wieku 15-18 lat otrzymało kiedyś od innej osoby intymne materiały, a 13% wysłało swoje nagie zdjęcia lub filmy innym – to wyniki badań NASK. O przyczynach i konsekwencjach sextingu, czyli dzielenia się intymnymi materiałami w sieci – Tomasz Rożek rozmawiał z prof. Małgorzatą Janas-Kozik oraz Anną Kwaśnik z Dyżurnet.pl.

Dwa miesiące – tyle czasu w skali roku spędzają w sieci typowe nastolatki. Rekordziści są w niej nawet cztery miesiące. FOMO, czyli lęk przed odłączeniem, może dotknąć każdego, niezależnie od wieku. Jak sprawdzić, czy moje dziecko ma FOMO? A jeśli tak, to jak mu pomóc, by to zwalczyć? Tomasz Rożek zaprosił do rozmowy o tym zjawisku Justynę Jasiewicz z KPRM (wcześniej Ministerstwa Cyfryzacji) oraz ekspertkę Akademii NASK – Annę Borkowską.

Czy tego chcemy, czy nie media społecznościowe stały się nieodłącznym elementem naszego życia. Dorosłym zastępują prasę i telewizję, dla nastolatków są platformą kontaktu z rówieśnikami i źródłem rozrywki.

Czy zastanawialiście się jak media społecznościowe wpływają na samopoczucie i zachowanie dziecka? Jakie sygnały powinny nas zaniepokoić? Jak rozmawiać z dzieckiem o korzystaniu z social mediów? A może ich całkowicie zabronić? O tym Tomasz Rożek rozmawiał z ekspertką Akademii NASK Martą Witkowską oraz dr Maciejem Dębskim.

Dostęp do gier komputerowych jest coraz łatwiejszy. Wystarczy smartfon lub komputer i w miarę dobre łącze internetowe.

Czy rodzice powinni kontrolować, w co, z kim i jak długo grają ich dzieci? Jak rozmawiać z dziećmi o bezpiecznym graniu? Jakie gry mogą negatywnie wpłynąć na zachowanie i rozwój naszych pociech? Jakie sygnały powinny zaniepokoić rodziców? I co zrobić, kiedy nie wiemy, co robić? Jak reagować, a czego unikać?

Na te i inne pytania Tomasz Rożek szukał odpowiedzi wraz z ekspertką Akademii NASK Martą Witkowską i dr Magdaleną Śniegulską.

Więcej informacji na stronie www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci.

Źródło Ministerstwo Cyfryzacji


POWIĄZANE ARTYKUŁY