Wbrew wcześniejszym zapowiedziom od Nowego Roku w urzędach skarbowych nie pojawią się asystenci podatkowi. W grudniu rząd podjął decyzję o zmianie daty, w której wejdą w życie stosowne zapisy ustawy o administracji podatkowej, uchwalonej w lipcu tego roku. Urzędnicy, którzy mieli wspierać początkujących przedsiębiorców, pojawią się najwcześniej 1 lipca 2016 r.
Asystenci podatkowi mają pełnić rolę swoistych przewodników po meandrach prawa podatkowego. Ich doradztwo, trwające przez 18 miesięcy, obejmie między innymi pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg. Mają oni także pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach. Dla przedsiębiorców dopiero rozpoczynających działalność gospodarczą byłoby to zatem bardzo duże wsparcie merytoryczne.
– Mamy dwie osoby, które zostały przygotowane do pełnienia tej funkcji – mówi naczelnik Dariusz Polakowski. – Są to dotychczasowi pracownicy naszego urzędu, więc na razie zostaną przy swoich wcześniejszych obowiązkach. Nie pojawił się zatem problem kadrowy.
Powodem, dla którego nowy rząd zdecydował o przedłużeniu vacatio legis dla ustawy o administracji podatkowej, a w tym przepisów o podatkowej asyście, jest jego opinia o nieprzygotowaniu urzędów skarbowych do przewidzianych nią zadań. Odłożenie w czasie tego projektu związane jest także z pracami nad nową ustawą o służbie cywilnej, która może objąć także asystentów podatkowych.
Dariusz Polakowski podkreśla, że brak asystentów nie oznacza braku wsparcia dla młodych firm.
– Cały czas jesteśmy do dyspozycji podatników i zawsze mogą oni liczyć na naszą pomoc. Nie pozostawiamy ich samym sobie.