POWIAT. Gdy nie mamy dowodu zakupu, dochodzenie praw konsumenckich jest trudniejsze, np. w przypadku zakupu wadliwego telewizora czy dziurawego pontonu. Najprostszym z nich jest paragon. Powinniśmy go otrzymać niezależnie od tego, gdzie robimy zakupy.
Tegoroczna akcja ministerstwa finansów „Nie bądź jeleń, weź paragon”, przypomina o konieczności wystawiania oraz przechowywania paragonów. Wspiera ją Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a całość będzie promował rysunek jelenia na zakupach, autorstwa Andrzeja Mleczki – jednego z najpopularniejszych polskich rysowników.
– Konsumentów z dużym i małym portfelem, usługobiorców, turystów, pasażerów, kibiców łączy jedno: wszyscy mają prawo do otrzymania dowodu zakupu. Najprostszym jest paragon – mówi powiatowy rzecznik praw konsumentów, Wiesława Sulima.
Dowód zakupu musimy otrzymać niezależnie od miejsca sprzedaży produktu. Musi nam go wydać m.in. sprzedawca w sklepie, na bazarze, na stoisku z pamiątkami czy w internecie. Powinniśmy go otrzymać także wtedy, gdy kupujemy bilet do kina, na mecz piłkarski lub naprawiamy buty – przypomina Wiesława Sulima.
Paragon daje możliwość złożenia reklamacji, gdy produkt jest wadliwy. Sprzedawca nie może uzależnić jej przyjęcia od przedstawienia tylko i wyłącznie tego dowodu zakupu. Jednak posiadanie paragonu znacznie ułatwia złożenie reklamacji.
Warto pamiętać, że możemy kwestionować kupione produkty nie tylko wtedy, gdy są niezgodne z umową, ale również, gdy np. błędnie naliczono ich wartość, źle wydano nam resztę, sprzedano przeterminowany produkt spożywczy.
Najkrócej przydają się nam paragony potwierdzające zakupy artykułów spożywczych. Na zgłoszenie wady sprzedawcy np. soku pomarańczowego mamy trzy dni od otwarcia opakowania. Gdybyśmy chcieli zareklamować pomidory kupione luzem, mamy jedynie trzy dni od momentu zakupu – prawo to dotyczy wszystkich towarów sprzedawanych na wagę.
Paragony potwierdzające zakup obuwia, ubrań, mebli, samochodów czy sprzętu RTV warto trzymać przez dwa lata.
Gdy nie otrzymaliśmy paragonu od sprzedawcy, powinniśmy zgłosić ten fakt Urzędowi Kontroli Skarbowej. Natomiast, gdy mamy problem z zakupami, odrzuconą reklamacją możemy liczyć na bezpłatną pomoc powiatowego rzecznika praw konsumenta – tel: (076)746-7130.