NFZ mocniej stawia na telemedycynę

1461

Po roku powszechnego funkcjonowania w Polsce lekarskich teleporad Narodowy Fundusz Zdrowia wdraża zdalną opiekę zdrowotną jako standardowe rozwiązanie. W tym celu uruchomił teleplatformę, na której pacjenci mają otrzymywać porady zdrowotne w godzinach wieczornych i nocnych oraz dni wolne.

Fot. Karolina Grabowska/Pexels

Teleplatforma działa pod bezpłatnym numerem 800 137 200.

– Dzięki teleplatformie kontakt z lekarzem, pielęgniarką lub położną w stanach nagłego zachorowania poza godzinami pracy POZ będzie znacznie łatwiejszy. Bez wychodzenia z domu połączymy się bezpłatnie z personelem medycznym i otrzymamy niezbędną pomoc, szczegółowo skonsultujemy nasze dolegliwości, otrzymamy e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie – informuje Filip Nowak, p.o. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta i jego uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej, zarejestruje zgłoszenie i przeprowadzi wywiad medyczny. Może nam wystawić e-receptę i poradzić, co robić dalej. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie pogotowia ratunkowego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie pogotowia. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.

Teleplatforma działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 18 do 8 dnia następnego. W weekendy i dni świąteczne czynna jest całą dobę.

Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju. Mogą z niej skorzystać osoby mówiące po polsku, angielsku, rosyjsku i ukraińsku.

Ze zdalnej opieki zdrowotnej mogą też korzystać osoby niesłyszące. Dla nich Fundusz przygotował wideorozmowy przez Internet, z pomocą tłumacza migowego. Ta funkcja dostępna jest tutaj.

NFZ wskazuje, że nowe narzędzie oznacza przede wszystkim na korzyści dla pacjentów, jednak wprowadzenie teleplatformy to ułatwienie także dla pracowników służby zdrowia, w szczególności Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych, gdzie często zgłaszają się osoby z mniejszymi problemami zdrowotnymi, nie zagrażającymi ich życiu.


POWIĄZANE ARTYKUŁY