Najszybciej dojechał do centrum stolicy

35

Lubinianin Jacek Bodyk był najszybszy w kampanii "Żyj w korkach", która odbyła się w Warszawie. Uczestnicy w różny sposób mieli jak najszybciej dostać się z różnych stron Warszawy do centrum. Najlepszy okazał się kolarz z Lubina.

Motocykl, samochód, rower, autobus miejski, tramwaj – to środki transportu, które zmierzyły się w konkurencji na najszybszy dojazd z różnych stron Warszawy do Centrum. Celem eksperymentu było zbadanie, jak mieszkańcy dużych miasta takich jak Warszawa, mogą najszybciej dojechać do pracy. Dodatkowym utrudnieniem była pora przejazdu. Zawodnicy startowali o 8.00, gdy ulice miasta są najbardziej zakorkowane. Bezkonkurencyjnym zwycięzcą okazał się Jacek Bodyk – kolarz, dwukrotny olimpijczyk.

Zakorkowane ulice Warszawy, zresztą tak jak i Wrocławia, dają się we znaki zwłaszcza tym, którzy mieszkają w odległych dzielnicach od Centrum. Badania przeprowadzone w październiku na warszawskich kierowcach pokazały, że średni codzienny czas dojazdu do pracy to 52 minuty. Jeżeli spędzasz podobny czas na zatłoczonych ulicach, to oznacza to, że jeżdżąc samochodem 5 dni w tygodniu do pracy i z powrotem, rocznie spędzasz w samochodzie 415 godzin, czyli 17 dób!

29 października br. w ramach kampanii „Żyj bez korków” odbył się eksperymentalny wyścig mający na celu zmierzenie czasu przejazdu z dwóch dzielnic Warszawy: z Białołęki i Woli do Centrum za pomocą różnych środków transportu.

Bezkonkurencyjnym środkiem transportu i lekarstwem na stołeczne korki okazał się rower, którym jechał Jacek Bodyk – kolarz, który startował na Igrzyskach Olimpijskich w 1988 w Seulu.

Oto wyniki zawodników jadących z Białołęki:
Miejsce I – Jacek Bodyk
Środek transportu: rower górski Felt
dystans przejechany: 13,68 km z czasem 32 minuty 59 sekund
średnia prędkość: 24,9 km/h
Miejsce II – Maciej Wisławski
Środek transportu: samochód Subaru
dystans przejechany: 13,02 km z czasem 36 minut 48 sekund
średnia prędkość: 21,2 km/h
Miejsce III – Mateusz Korobacz
Środek transportu: motocykl Yamaha YJ6 Diversion
dystans przejechany: 16,32 km (najdłuższa pokonana trasa) z czasem 36 minut 54 sekundy (uwzględniając czas netto: 36 minut 21 sekund – co daje II miejsce)
średnia prędkość: 26,9 km/h (najwyższa średnia prędkość)
Miejsce IV – osoba jadąca środkami komunikacji miejskiej z czasem 1 godzina 9 minut 34 sekundy

Wyniki rajdu z Woli:
Miejsce I – osoba jadąca rowerem,
dystans przejechany: 4,66 km z czasem 13 minut 32 sekundy
średnia prędkość: 20,7 km/h
Miejsce II – osoba jadąca komunikacją miejską z czasem 32 minuty 22 sekundy
Miejsce III – piechur z czasem 53 minuty 54 sekundy

Startujący byli zobowiązani do przestrzegania przepisów o ruchu drogowym. Pomiary dystansu, prędkości oraz czasu przejazdu zostały wykonane przy wykorzystaniu urządzeń Garmin Forarunner.

85% kierowców podczas badania przeprowadzonego w październiku przez GANT Development, jechało samochodem w pojedynkę, 12% ankietowanych kierowców miało dwóch pasażerów w samochodzie, a w przypadku tylko 3% respondentów w samochodzie podróżowały 3 i 4 osoby (odpowiednio 2% i 1% odpowiedzi).

Z naszych badań wynika, że wspólne dojazdy do pracy jednym samochodem w kilka osób np. z tej samej firmy nie są jeszcze tak popularne w Polsce, jak chociażby w Wielkiej Brytanii. Nie przemawiają do nas argumenty związane chociażby z oszczędnością czasu, pieniędzy czy kwestie ekologiczne – powiedział Dariusz Wilk w GANT Development S.A. oraz organizator happeningu – Dzięki tym wynikom badań udało się oszacować, ile życia kierowcy w dużych miastach takich jak Warszawa tracą w codziennych korkach.

Kampania Żyj bez korków
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi mieszkańców dużych miast na to, ile czasu codziennie spędzają w korkach, jaki to może mieć wpływ na jakość życia i ich samopoczucie. Dodatkowo przeprowadzone zostały badania wśród kierowców w Warszawie.

Organizatorem kampanii jest wrocławska firma GANT Development S.A. Partnerami akcji są firmy ENTRE.PL oraz Yamaha Motor Polska.

W happeningu Żyj bez korków wzięli udział:
• Maciej Wisławski – polski pilot rajdowy, jeden z najbardziej utalentowanych rajdowców
w Polsce
• Mateusz Korobacz – II wicemistrz Polski Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Polski
w klasie Superstock 600
• Jacek Bodyk – polski kolarz i olimpijczyk
• Dariusz Sidor – specjalista od sportów "wytrzymałościowych", Iron Man, maratończyk

Informacja prasowa


POWIĄZANE ARTYKUŁY