Najdłuższy tunel w Polsce wydrążony

7509

To milowy krok w pracach na drodze ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku. Drogowcy wydrążyli już obie nawy najdłuższego pozamiejskiego tunelu w Polsce, pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą.

Jak podkreślają przedstawiciele głównego inwestora, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, najbardziej spektakularnym elementem na budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą jest właśnie wykonanie dwóch tuneli drogowych. Pierwszy (TS-26) o długości około 2300 metrów i drugi (TS-32) o długości około 320 metrów.

Drążenie tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 r., natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 r. Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. 

– Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian tunnelling method, pol. Nowa austriacka metoda), która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Podstawową zasadą metody NATM jest drążenie przy wykorzystaniu możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej – informuje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA.

Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA

– Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej. Wykonawca przystąpi teraz do realizacji ósmego, czyli ostatniego przejścia poprzecznego, łączącego obie nawy tunelu. Jego realizacja możliwa była dopiero po przebiciu obu naw na całej długości – dodaje.

Kolejnym etap prac będzie dotyczył zabezpieczenia wyrobiska górniczego, a następne prowadzone będą roboty związane z realizacją obudowy ostatecznej. 

Mimo trwającego od 15 grudnia do 15 marca okresu zimowego wykonawca w miarę korzystnych warunków atmosferycznych i możliwości technologicznych realizuje wykopy w gruntach nieskalistych i skalistych oraz rowy. W zakresie branży mostowej prowadzone są m.in. nasuwania wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej. Jeden będzie miał długość 532 m, a drugi 349 m. Na innych obiektach prowadzone są prace związane z deskowaniem, zbrojeniem i wykonywaniem ustroju nośnego.  

Umowna wartość drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacuje się na prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.   

Opisywany odcinek „ekspresówki”, zgodnie z harmonogramem robót, powinien zostać udostępniony kierowcom w pierwszej połowie 2024 r.

Fot. GDDKiA


POWIĄZANE ARTYKUŁY