Najdłuższy tunel w Polsce już prawie gotowy

13317

Dobiegły końca prace konstrukcyjne w tunelu TS-26 na odcinku pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. To najdłuższy w Polsce pozamiejski tunel, będący ważnym elementem powstającej drogi ekspresowej S3, która połączy Legnicę z granicą z Czechami. Ma się to stać w pierwszej połowie przyszłego roku.

– Zakończenie betonowania tunelu umożliwiło rozpoczęcie prace związanych z jego wyposażeniem w urządzenia i systemy bezpieczeństwa. Prowadzone są także roboty ziemne, które dotyczą wykonania docelowej konstrukcji jezdni. Jednocześnie prowadzone są prace na ciągu głównym drogi ekspresowej S3 oraz w tunelu TS-32 – informuje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wykonanie mierzącego 2,3 km najdłuższego pozamiejskiego tunelu w Polsce, składało się z dwóch głównych faz, w których powstaje konstrukcja nośna, a mianowicie z fazy drążenia i z fazy budowy konstrukcji obudowy ostatecznej. 

– W pierwszej fazie, za pomocą drążenia trwa wydobycie urobku i wykonanie tzw. obudowy wstępnej. Obie nawy mają łącznie długość 4420,76 m, a do ich wydrążenia wykorzystano 385 t materiałów wybuchowych. Wyrobisko zabezpieczono 77 400 m3 torkretu. Ostatecznie przebicie nastąpiło 22 lutego 2022 r. – wyjaśnia przedstawicielka GDDKiA.

– Druga faza, z wykonaniem obudowy ostatecznej, rozpoczęła się 8 maja 2022 roku, po sukcesywnym usunięciu instalacji górniczych, wygładzeniu nierówności obudowy wstępnej i ułożeniu drogi technologicznej z betonu wałowanego. Poza drążonym odcinkiem przed portalami, w części wykonywanej metodą odkrywkową (Cut&Cover) wykonano segmenty tunelu o długości 165,6 m, które następnie zostaną odpowiednio zabezpieczone i zasypane – kontynuuje. 

W połowie długości tunelu znajduje się przejazd awaryjny dla pojazdów służb ratunkowych. Przejścia poprzeczne mają długość od 24,5 m do 32 m i stanowią drogę ewakuacji do sąsiedniej nawy dla użytkowników tunelu w sytuacji zagrożenia. Dodatkowo wykonane zostały dwa segmenty odwadniające (na skrzyżowaniu ze starą sztolnią górniczą, na którą natknięto się podczas drążenia tunelu) odprowadzające wodę ze sztolni do systemu odwodnienia tunelu. 

Dalsze prace

 
Zakończenie prac przy obudowie ostatecznej tunelu TS-26 nie kończy robót wewnątrz obiektu. Wykonawca rozpoczął właśnie prace związane z jego wyposażeniem w urządzenia i systemy bezpieczeństwa. Prowadzone są także roboty ziemne, które dotyczą wykonania docelowej konstrukcji nawierzchni betonowej, czyli jezdni. Jednocześnie prowadzone są prace na ciągu głównym drogi ekspresowej S3 oraz w krótszym ok. 320-metrowym tunelu TS-32. 
 

Drążenie tunelu TS-26 rozpoczęło się 5 grudnia 2020 roku. Obecnie zaawansowanie prac przy budowie drogi Legnica – Lubawka szacowane jest na poziomie 77 proc. Zakończenie robót na tym odcinku drogi ekspresowej S3 planowane jest w pierwszej połowie 2024 roku.

Dofinansowanie UE

Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja ujęta jest w umowie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Fot. GDDKiA


POWIĄZANE ARTYKUŁY