Projekt „Jeden bilet – jedna taryfa” nabiera rozpędu. Lubiński magistrat przystąpił do kolejnego etapu jego realizacji. Przez najbliższe trzy dni partnerzy projektu będą rozmawiać na temat jego założeń.
– Ideą projektu jest przygotowanie założeń i gotowych rozwiązań umożliwiających integrację transportu pasażerskiego w Legnicko – Głogowskim Okręgu Miedziowym – mówi prezydent Lubina, Robert Raczyński. – Efektem zaś ma być wprowadzenia w całym Zagłębiu Miedziowym zintegrowanego systemu transportowego, który z punktu widzenia pasażera definiują trzy hasła: jeden rozkład jazdy, jeden bilet i jedna taryfa – dodaje prezydent.
Program nadzoruje firma z Berlina. Po długich pertraktacjach udało się wyłonić siedmiu beneficjentów, którzy wspólnie z niemiecką firmą zajmą się realizacją projektu. Wśród nich jest dwóch partnerów z Niemiec, po jednym z Włoch, Czech i Austrii oraz dwóch z Polski: zielonogórski urząd marszałkowski oraz lubiński magistrat.
Lubin zaprosił do współpracy całe Zagłębie Miedziowe: Legnicę, Głogów, Polkowice oraz urząd marszałkowski województwa dolnośląskiego. Ponieważ w marcu tego roku rada miejska upoważniła prezydenta Roberta Raczyńskiego do realizacji przedsięwzięcia, ruszyły prace przygotowawcze.
– Teraz wraz z pozostałymi partnerami z regionu zajmiemy się kwestiami organizacyjnymi, prawnymi i formalnymi. Trzeba uzgodnić czy powołać związek komunalny, spółkę czy zakład budżetowy, który zajmie się realizacją przedsięwzięcia – tłumaczy Tadeusz Kielan, naczelnik wydziału infrastruktury lubińskiego magistratu.
Na załatwienie wszystkich formalności Lubin ma trzy lata. Warunkiem otrzymania unijnego dofinansowania do projektu jest też udział własny, czyli 44 tysiące euro dzielone na pięciu lokalnych partnerów. Wszyscy będą więc musieli zainwestować po około 8 tysięcy euro. Potem miasto będzie już gotowe na wprowadzenie jednego biletu, na którym po całym regionie będzie można podróżować różnymi środkami transportu.
Dziś w Lubinie spotkali się wszyscy partnerzy tego programu. Omawiane będą podstawowe problemy intermodalnego systemu transportowego w Lubinie i regionie, jak również przedstawione zostaną przykłady dobrych praktyk rozwiązywania problemów transportowych na szczeblu krajowymi i międzynarodowym.