Mówią, że to w trosce o nasze pieniądze

1853

Ktoś do nas dzwoni, prawdopodobnie to kolejny telefon z jakiejś infolinii. Ale odbieramy. Przemiły rozmówca informuje nas, że jest pracownikiem banku, w którym mamy konto. Ostrzega przed planowanym atakiem hakerskim i prosi, żeby przelać pieniądze na wskazany rachunek, gdzie będą bezpieczne. Bez zastanowienia stosujemy się do podanych instrukcji… Właśnie zostaliśmy oszukani przez sprawców spoofingu.

Fot. Pixabay

Czym jest spoofing telefoniczny? Jak informują lubińscy policjanci, to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar.

Taką możliwość dają oszustom nowe rozwiązania technologiczne, gdzie aparat telefoniczny nie jest podłączony do sieci telefonicznej tylko do komputerowej. Dzięki temu dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer i jego opis, który wyświetli się adresatowi jako połączenie przychodzące.

W ten sposób oszuści dzwonią do losowo wybranych osób, podszywając się pod konsultantów banków, a także przedstawicieli urzędów i instytucji, w tym także funkcjonariuszy policji.

Sprawcy wykorzystują historie, aby zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem.

We wszystkich rozmowach zawsze występuje jeden element – presja czasu i poczucie zagrożenia. Przestępca stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji.

Policjanci mówią wprost – zablokowanie spoofingu telefonicznego jest technicznie niemożliwe. Stąd kolejne apele i ostrzeżenia, aby zwiększyć świadomość osób, które mogą być potencjalnymi ofiarami.

– Musimy uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli nasz rozmówca poinformuje, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto, od razu powinniśmy się rozłączyć. Dla pewności możemy samodzielnie zadzwonić do banku, by ostatecznie zweryfikować przekazane informacje – radzą mundurowi.

Źródło: Komenda Główna Policji


POWIĄZANE ARTYKUŁY