Żeby przeprowadzić zbiórkę pieniędzy lub darów, nie trzeba już mieć urzędowego pozwolenia.
18 lipca weszły w życie przepisy mówiące o tym, że przeprowadzenie zbiórki publicznej na cele dobroczynne nie wymaga już zgody urzędników. Teraz wystarczy proste zgłoszenie na ogólnopolskim portalu zbiórki.gov.pl i obywatele sami mogą decydować, którą inicjatywę chcą wesprzeć.
Zbiórki elektroniczne, na przykład przez przelewy, będzie można prowadzić bez żadnych zbędnych formalności. W tym przypadku przepływ pieniędzy jest rejestrowany, co umożliwia pełną kontrolę nad prowadzoną zbiórka.
W przypadku zbiórki gotówki i darów wystarczy zgłoszenie zbiórki na stronie internetowej, a później opublikowanie tam sprawozdania z przeprowadzonej zbiórki.
Zmiany te wprowadzono po to, żeby nie tylko urzędnik, ale każdy obywatel miał wgląd w informacje, o tym kto i na co zbiera pieniądze i jak one zostały rozdysponowane.
Nowa ustawa powstała w ścisłej współpracy z organizacjami pozarządowymi, które od dawna domagały się nowelizacji przepisów.
Szczegółowe informacje dostępne na stronie www.mac.gov.pl/zbiorki