Od czerwca do grudnia 2021 roku liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w Lubinie wzrosła o jedną trzecią w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku. Statystycznie na każdych 10 tys. mieszkańców przypadło 1,7 takiego zdarzenia. Na tle innych miast w Polsce oznacza to spadek bezpieczeństwa pieszych.
W czerwcu 2021 roku weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. W ubiegłym roku liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach w całej Polsce zmniejszyła się o 9% w porównaniu do roku 2020. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także uległ poprawie. Obraz jest jednak nieco inny, gdy przyjrzeć się poszczególnym województwom i miastom.
Eksperci rankomat.pl przeanalizowali pochodzące ze strony sewik.pl dane dotyczące liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych (z udziałem pieszych). Z ich ustaleń wynika, że od czerwca do grudnia 2021 roku aż w 10 województwach liczba takich zdarzeń zwiększyła się od kilku do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim. Podobny problem dotyczy największych polskich miast. Tak jest też w Lubinie. Miasto to znalazło się w gronie ośrodków, w których statystyki uległy pogorszeniu. Dla porównania najwyższy, bo siemiokrotny wzrost liczby zdarzeń na pasach z udziałem pieszych wystąpił w Kędzierzynie-Koźlu. Z drugiej strony największy progres odnotowały Gniezno i Rybnik, gdzie liczba ta zmniejszyła się o ponad połowę.
W okresie od czerwca do grudnia 2021 roku w Lubinie doszło do 12 kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych. To o trzy zdarzenia więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Prawie wszystkie niebezpieczne sytuacje wynikały z nieudzielenia pierwszeństwa pieszym (11 zdarzeń) i skutkowały najechaniem na nich. Statystycznie na 10 tys. mieszkańców Lubina przypadło 1,7 takiego zdarzenia. Wzrost na poziomie 33,3% nie jest jednocześnie najgorszym wynikiem w województwie dolnośląskim – najwyższy był w Wałbrzychu (+137,5%). Najbardziej statystyki poprawiły się w Świdnicy (-30,8%).
Od momentu wejścia w życie nowych przepisów do końca 2021 roku tylko w sześciu województwach odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w porównaniu do roku poprzedniego. W takim ujęciu najgorzej wypadają województwa: lubelskie (+32%), opolskie (+26%) i wielkopolskie (+25%). Z kolei największy spadek odnotowano w województwie warmińsko-mazurskim (-14%). W województwie dolnośląskim liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach zwiększyła się o 19%.
Po uwzględnieniu liczby wszystkich zdarzeń najwięcej w kwestii bezpieczeństwa pieszych nadrobić muszą województwa: mazowieckie (504 kolizje i wypadki), śląskie (352) i wielkopolskie (293).
Analizując powyższe dane, warto pamiętać, że dwa ostatnie lata upłynęły pod znakiem pandemii COVID-19. W niektórych okresach mogło to wpłynąć na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego i w konsekwencji obniżenie liczby wypadków. Dotyczy to zwłaszcza 2020 roku. Poza tym, od wprowadzenia nowych przepisów upłynęło zbyt mało czasu, aby można już było wyciągać jednoznaczne wnioski. Gdy pojawią się dane obejmujące okres do końca maja 2022 roku, łatwiej będzie oceniać sytuację.
– Sytuacja na polskich drogach w poszczególnych regionach naszego kraju jest cały czas analizowana nie tylko przez instytucje odpowiedzialne za poprawę bezpieczeństwa. Niekorzystne statystyki wypadkowe mogą przekładać się także na wyższą cenę obowiązkowego ubezpieczenia samochodu należącego do mieszkańca danego miasta czy województwa. Oczywiście, nie jest to jedyny czynnik brany pod uwagę podczas wyceny składki. Obok danych kierowcy i parametrów pojazdu ubezpieczyciele uwzględniają zazwyczaj natężenie ruchu drogowego, gęstość zaludnienia czy nawet ukształtowanie terenu, aby jak najdokładniej oszacować ryzyko wystąpienia kolizji drogowej. Pamiętajmy też, że wkrótce cena składki OC zostanie uzależniona od historii popełnionych wykroczeń i przestępstw drogowych – komentuje Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Informacja prasowa – rankomat.pl