Ministerstwo odrzuciło wniosek o przebudowę peronu w Lubinie

3303

Do 2 stycznia Ministerstwo Infrastruktury przyjmowało uwagi do programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych do roku 2025. W resortowym projekcie do programu zakwalifikowano 12 obiektów na Dolnym Śląsku, w tym stację w Ścinawie. W trakcie konsultacji publicznych pojawiły się dodatkowe projekty, w tym jeden dotyczący Lubina.

Wniosek dotyczył rozbudowy przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe peronu na lubińskiej stacji tak, by miał długość 300 m. Przewoźnicy kolejowi nie mieliby wtedy pretekstu do eliminowania naszego miasta z rozkładu jazdy pociągów dalekobieżnych, jak to się stało w przypadku składu „Wolin”, jadącego do Świnoujścia (pisaliśmy o tym tutaj: Peron w Lubinie nie zostanie wydłużony).

W ramach konsultacji zgłoszono uwag, w tym 22 dotyczące naszego województwa. Osiem dolnośląskich pomysłów ministerstwo uwzględniło, w tym budowę nowego przystanku w Kunicach. Peron w Lubinie niestety pozostanie krótki.

Przebudowa została zrealizowana w ramach innego zadania liniowego, dla którego istnieje pięcioletni okres trwałości projektu. Dodatkowo wydłużenie peronów wiązałoby się z przebudową układu torowego.

– czytamy w uzasadnieniu Ministerstwa Infrastruktury. W myśl przepisów finansowana ze środków unijnych inwestycja nie może być znacząco modyfikowana przez pięć lat od jej ukończenia, a dokładniej – ostatniej płatności dokonanej na rzecz inwestora. Ma to zagwarantować utrzymanie zakładanego celu i funkcji. Przebudowa peronu będzie zatem możliwa dopiero po zakończeniu tej pięcioletniej karencji.

– Z tego powodu jako miasto nie składaliśmy wniosku w konsultacjach – mówi Marcelina Falkiewicz, rzeczniczka prasowa prezydenta Lubina. – Uważamy, że peron faktycznie powinien być dłuższy. Być może uda się rozwiązać ten problem przy przebudowie linii nr 289 na potrzeby Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego, której powstanie zdecydowanie popieramy.

Konsultacje miały charakter publiczny, co oznacza, że każdy mógł zgłosić w nich swoje uwagi do projektu – także obywatele. 17 lutego poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury o informację, kto był autorem wniosku dotyczącego Lubina. Na odpowiedź czekamy.