Millennium Docs Against Gravity

16

Rzadko zdarza się okazja, aby obejrzeć w kinie, na wielkim ekranie dobre filmy dokumentalne. W kinie Muza już w maju odbędzie się Weekend z Millennium Docs Against Gravity. Widzowie będą mogli zobaczyć aż osiem wybitnych filmów, charakteryzujących się niepowtarzalnymi wartościami estetycznymi, a także poruszających szereg istotnych społecznie tematów.

Weekend z Millennium Docs Against Gravity rozpocznie się w piątek 20 maja i potrwa aż do niedzieli, 22 maja. W tym czasie wyświetlone zostaną produkcje: „Don Juan”, „Sonita”, „Facebookistan”, „Perłowy guzik”, „Pod opieką wiecznego słońca”, „Ukraińscy szeryfowie”, „Dobry Amerykanin” i „Szwedzka teoria miłości”.

Bilet na jeden film kosztuje 10 zł. Można też kupić karnet na wszystkie osiem filmów za 56 zł.

Program:

20.05 piątek
17.30 > Weekend z Millennium Docs Against Gravity – Don Juan
19.15 > Weekend z Millennium Docs Against Gravity – Sonita

21.05 sobota
16.45 > Weekend z Millennium Docs Against Gravity – Facebookistan
18.00 > Weekend z Millennium Docs Against Gravity – Perłowy guzik
19.30 > Weekend z Millennium Docs Against Gravity – Pod opieką wiecznego słońca

22.05 niedziela
15.30 > Weekend z Millennium Docs Against Gravity – Ukraińscy szeryfowie
17.00 > Weekend z Millennium Docs Against Gravity – Dobry Amerykanin
19.00 > Weekend z Millennium Docs Against Gravity – Szwedzka teoria miłości

O filmach:

„Don Juan” (Don Juan)

Reżyseria: Jerzy Śladkowski, Szwecja/Finlandia, 2015 r., 92 min.

22-letni Oleg, student ekonomii, ma objawy zespołu Aspergera. Jest niedojrzały społecznie i nie dorósł do roli mężczyzny. Poszukuje miłości i akceptacji. Matka usilnie chce go wyrwać z życiowego letargu, otworzyć na świat, a przede wszystkim znaleźć mu dziewczynę. Oleg trafia do teatralnej grupy. Ma zagrać tytułową rolę w sztuce „Don Juan”. Prowadzona w ten sposób terapia nabiera ironicznego wyrazu. Na horyzoncie pojawia się piękna aktorka Tania, która zmienia Olega nie do poznania. Reżyser nazwał ten film „dokumentalnym obrazem na poprawę nastroju”.

„Sonita” (Sonita)

Reżyseria: Rokhsareh Ghaem Maghami, Iran/Niemcy/ Szwajcaria, 2015 r., 90 min.

Sonita to młoda i utalentowana afgańska raperka. Jednak jej rodzina zaplanowała dla niej inną przyszłość. W wieku 10 lat po raz pierwszy stała się przedmiotem transakcji małżeńskiej, zorganizowanej przez rodziców w celu zdobycia posagu dla jej brata. Do ślubu ze starszym mężczyzną nie doszło, ale sytuacja powtórzyła się kilka lat później. Film jest poruszającym portretem młodej dziewczyny, która za wszelką cenę walczy o swoją wolność. Dziś Sonita z powodzeniem nagrywa muzykę i prowadzi kampanię przeciwko przymusowym wydawaniu dziewczynek za mąż.

„Pod opieką wiecznego Słońca” (Under the sun)

Reżyseria: Witalij Manski, Rosja/Łotwa/Niemcy/Czechy/Korea Północna, 2015 r., 106 min.

Północna Korea to według koreańskiej propagandy najszczęśliwszy kraj na świecie. Film pokazuje życie „przeciętnej” koreańskiej rodziny i mechanizm tamtejszej indoktrynacji. Tak właśnie funkcjonuje idealne koreańskie społeczeństwo, żyjące w wiecznych promieniach słońca – symbolu wielkiego wodza ludu Kim Ir Sena. Film jest w rzeczywistości zapisem starannie wyreżyserowanego przez władzę i przećwiczonego spektaklu, dedykowanego Kim Ir Senowi i Kim Dzon Unowi. Władza narzuca wszystko, łącznie z ludzkimi reakcjami. Całość okazuje się przerażającą choreografią oszustwa – równie surrealistyczną, co złowrogą, przypominającą nową wersję „The Truman Show”.

„Szwedzka teoria miłości” (Swedish Theory of Love)

Reżyseria: Erik Gandini, Szwecja, 2015 r., 90 min.

Filmowe spojrzenie na dzisiejszą Szwecję i wielowymiarowe konsekwencje wprowadzenia w niej wizji świata wolnych, równych ludzi, pozbawionych więzów zależności ekonomicznej. Niezależność ma swoją ciemną stronę. Dziś aż jeden na czterech Szwedów umiera samotnie, a Szwedki są największą grupą wśród klientek banku nasienia, bo pragną potomstwa, choć nie są w stanie zbudować trwałej relacji z partnerem. Państwo zapewnia Szwedom wszystko prócz umiejętności bycia z innymi ludźmi. Czy z drogi ku niezależności da się jeszcze w ogóle zawrócić? Czy ceną za wolność musi być dojmująca samotność?

„Perłowy Guzik” (El boton de nacar)

Reżyseria: Patricio Guzman, Chille/Francja/Hiszpania, 2015 r., 82 min.

Morze jest źródłem życia, ale może być również niemym świadkiem okrutnych zbrodni i tragedii. Woda to nie tylko H2O. Woda ma pamięć, która potrafi zakonserwować wspomnienia. Ocean nosi w sobie historię całej ludzkości. To w nim skupiają się wszystkie głosy pochodzące z Ziemi i z kosmosu. To tu znaleźć można rząd zagubionych dusz, bez nagrobka, pozostawionych samym sobie do końca. Woda ma jednak swój własny głos i szczególnego rodzaju rolę do spełnienia – odbiera impulsy z gwiazd, aby dalej przekazać je żywym stworzeniom.

„Facebookistan” (Facebookistan)

Reżyseria: Jakob Gottaschau, Dania, 2015 r., 59 min.

Prawie 1,4 miliarda ludzi korzysta dziś z Facebooka i dobrowolnie dzieli się w sieci prywatnymi danymi. Facebook chce, byśmy ujawnili swoje oblicze, ale czy sam pokazuje prawdziwą twarz? Niewiele wiemy na temat największej na świecie publicznej sieci, stworzonej przez Marka Zuckerberga, łączącej dziś tak wielu ludzi na Ziemi. Czy jest w jakikolwiek sposób kontrolowana i monitorowana? Dlaczego niektóre posty i strony podlegają cenzurze? I dlaczego Facebook przechowuje dane użytkownika, nawet gdy ten usunął swój profil? Film prześwietla działalność i strukturę Facebooka, ujawniając jak podchodzi on do dwóch podstawowych zasad demokracji: prawa do wolności słowa i do prywatności, oraz jak wiele osób i organizacji jest mniej lub bardziej powiązanych z jego polityką.

Dobry Amerykanin” (A good American)

Reżyseria: Friedrich Moser, Austria, 2015 r., 100 min.

Polityczny thriller o konspiracyjnej polityce Biura Bezpieczeństwa Narodowego (NSA) w USA. Korupcja, kłamstwa, osobiste ambicje i chciwość zablokowały wprowadzenie taniego i niezwykle skutecznego systemu monitoringu i analiz, który powstrzymałby ataki terrorystyczne z 11 września. Jego autorem był William Binney – pionier współczesnej informatyki, który pracował dla amerykańskiego wojska już w czasie wojny z Wietnamem. System Binneya pozwalał śledzić każdy elektroniczny sygnał na Ziemi przy jednoczesnym poszanowaniu prywatności. Został zablokowany przez NSA na trzy tygodnie przed atakiem na WTC. Poznajemy kulisy odrzucenia tego projektu na rzecz drogiego i bezużytecznego programu, który miał jedną zaletę: stworzył setki nowych miejsc pracy w NSA i zapewniał sowite wynagrodzenie dla wielu byłych pracowników NSA.

„Ukraińscy szeryfowie” (Ukrainian Sheriffs)

Reżyseria: Roman Bednarczuk, Ukraina/Łotwa/Niemcy, 2015 r., 80 min.

W Starej Zburiewce na południu Ukrainy działa duet szeryfów o bystrym oku. Wiktor i Wołodia mają za zadanie zniwelować stopę przestępczości. Jeżdżą żółtą rosyjską Ładą z lat 70., (przystrojoną flagą Ukrainy), od jednego miejsca do drugiego, próbując załagodzić konflikty lub rozwiązać zaistniałe już problemy. Film śledzi ich losy, ukazując komizm codziennych sytuacji. Przypomina prozę Nikołaja Gogola. Przedstawia jak wygląda prawdziwe życie na ukraińskiej wsi przed i po wojnie. To niezwykle barwny przekrój ludzkich charakterów z ich słabościami, wadami i problemami.


POWIĄZANE ARTYKUŁY