Miesiąc Indian

27

Stworzenie totemu z kartonu, indiańskiego pióropuszu oraz innych indiańskich ozdób – to tylko niektóre z zajęć, jakie zaplanowano dla dzieci i młodzieży na Wzgórzu Zamkowym w ramach cyklu „Artystyczne abecadło” w listopadzie. Ten miesiąc poświęcony będzie Indianom.

Warsztaty przeznaczone są dla dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych oraz młodzieży z gimnazjów i liceów. Organizuje je Pracownia Działań Twórczych Artpunkt działająca w Ośrodku Kultury Wzgórze Zamkowe.

Aby umówić się na zajęcia, należy wybrać temat warsztatu, a następnie skontaktować się Artpunktem osobiście lub telefonicznie. Tematy warsztatów publikujemy poniżej.

Zapisy przyjmowane są pod numerem telefonu: 76 749 69 69 (Ośrodek Kultury Wzgórze Zamkowe).

Szczegóły na stronie: www.wzgorzezamkowe.pl

 

Zajęcia warsztatowe przeznaczone dla grup przedszkolnych

1. MÓJ TOTEM (cel: doskonalenie umiejętności manualnych, rozwijanie wyobraźni, zapoznanie z ogólnymi cechami kultury indiańskiej, materiały: kartonowe tuby, klej, kolorowy papier, nożyczki, klej, efekt: stojąca figura)
Totem, w popularnym znaczeniu, to występujące w wielu pierwotnych kulturach godło rodziny lub klanu rodzinnego. Totemem mogło być zwierzę, roślina lub jakiś przedmiot, które uznawane było za protoplastę i opiekuna rodziny. Po krótkiej rozmowie na temat Indian i znaczenia totemu każdy z uczestników warsztatu wykona własny znak – symbol indywidualnych cech.

2. W DESZCZOWYM RYTMIE (cel: ćwiczenie poczucia rytmu, zapoznanie z ogólnymi cechami kultury indiańskiej, wspomaganie koordynacji ruchowej, materiały: kartonowe tuby, kolorowa taśma klejąca, ryż, nożyczki efekt: grzechotka)
Indianie znani są z wykonywania rytualnych tańców, którym towarzyszą rytmiczne dźwięki i magiczne teksty. Odpowiedni rytuał służy np. do wywoływania opadów deszczu. Warsztatowicze wykonają grzechotki, dzięki którym będą mogli być może w magiczny sposób wpływać na pogodę – może w czasie jesiennego deszczu uda się wywołać słońce?

3. INDIAŃSKIE OZDOBY (cel: kształtowanie wrażliwości estetycznej, doskonalenie umiejętności manualnych, zapoznanie z ogólnymi cechami kultury indiańskiej, trening samodzielności, materiały: sznurek, kartonowe kółka, koraliki, patyki, karton itp., nożyczki, efekt: naszyjnik)
Indianie znani są z różnego rodzaju ozdób, które towarzyszą im w każdej sytuacji. Wiele z nich ma znaczenie magiczne, np. pomagają w polowaniu lub znajdywaniu pokarmu. Każdy z warsztatowiczów zastanowi się w czym najbardziej przydałaby mu się pomoc – może w sprzątaniu pokoju lub znajdywaniu zagubionych zabawek – a następnie wykona naszyjnik, który pomoże uwierzyć, że wszystko da się zrobić samemu.

4. PIÓROPUSZ WODZA (cel: zapoznanie z ogólnymi cechami kultury indiańskiej, kształtowanie wyczucia kolorów, materiały: kolorowy karton, szablony, nożyczki, klej, kolorowe tasiemki, efekt: opaska na głowę)
Orle pióra, kolorowe tasiemki, wyjątkowe tkaniny – te materiały używane są do tworzenia charakterystycznych, indiańskich pióropuszy. Uczestnicy warsztatu, z pomocą przygotowanych szablonów, wykonają własne opaski na głowę inspirowane indiańskimi pióropuszami.

5. LAMPION (cel: poprawa percepcji, spostrzegawczości, wyczucia kolorów, materiały: gładka bibuła, kalka kreślarska, nożyczki/ew. świeczki do podgrzewaczy, słoiki/szklane pojemniki na świeczkę, efekt: lampion)
Podczas warsztatu powstaną wyjątkowe ozdoby, które dodadzą uroku każdemu pomieszczeniu, zwłaszcza w czasie długich, jesiennych wieczorów. Dzieci wykonają kolorowe lampiony, których dekoracyjne właściwości będą mogły sprawdzić w domach, oczywiście pod opieką dorosłych.

Zajęcia warsztatowe przeznaczone dla szkół podstawowych

1. TOTEM – MÓJ SYMBOL (cel: doskonalenie umiejętności manualnych, rozwijanie wyobraźni, zapoznanie z ogólnymi cechami kultury indiańskiej, materiały: kartonowe tuby, klej, kolorowy papier, nożyczki, klej, efekt: stojąca figura)
Totem, w popularnym znaczeniu, to występujące w wielu pierwotnych kulturach godło rodziny lub klanu rodzinnego. Totemem mogło być zwierzę, roślina lub jakiś przedmiot, które uznawane było za protoplastę i opiekuna rodziny. Po rozmowie na temat Indian i wyjaśnieniu znaczenia totemu każdy z uczestników warsztatu spróbuje odnaleźć symbol swoich indywidualnych cech., a następnie zobrazować go w postaci figury przestrzennej.

2. ŁAPACZ MIŁYCH SNÓW (cel: doskonalenie umiejętności manualnych, rozwijanie wyobraźni, zapoznanie z ogólnymi cechami kultury indiańskiej, materiały: kartonowe obręcze, klej, kolorowy papier, nożyczki, karton, efekt: zawieszka)
W indiańskich wierzeniach występują łapacze snów – magiczne przyrządy, służące do filtrowania snów w taki sposób, aby śniły się jedynie te przyjemne. Uczestnicy warsztatu stworzą własne wersje łapaczy snów.

3. BRANSOLETKI PRZYJAŹNI (cel: kształtowanie wrażliwości estetycznej, doskonalenie umiejętności manualnych, zapoznanie z ogólnymi cechami kultury indiańskiej, materiały: kartonowe obręcze, kolorowa włóczka/mulina, nożyczki, efekt: naszyjnik)
Indianie znani są z różnego rodzaju ozdób, które towarzyszą im w każdej sytuacji. Warsztatowicze wykonają kolorowe bransolety, które, jak każe indiańska tradycja, należy wręczyć znajomej i lubianej osobie, aby na zawsze zachować prawdziwą przyjaźń.

4. DESZCZOWA TUBA (cel: ćwiczenie poczucia rytmu, zapoznanie z ogólnymi cechami kultury indiańskiej, materiały: kartonowe, dziurkowane tuby, fasola, patyczki do szaszłyków, kolorowa włoczka/mulina, nożyczki, efekt: grzechotka)
Indianie znani są z wykonywania rytualnych tańców, którym towarzyszą rytmiczne dźwięki i magiczne teksty. Odpowiedni rytuał służy np. do wywoływania opadów deszczu. Warsztatowicze wykonają grzechotki, dzięki którym będą mogli być może w magiczny sposób wpływać na pogodę – może w czasie jesiennego deszczu uda się wywołać słońce?

5. ŚWIECZNIK NA JESIENNY WIECZÓR (cel: poszerzenie myślenia przestrzennego, poprawa percepcji, spostrzegawczości, poprawa umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennych, materiały: świeczki do podgrzewaczy, słoiki/szklane pojemniki na świeczkę, kolorowy karton, materiały pochodzenia naturalnego – szyszki, orzechy, gałązki, kamienie itp., efekt: ozdobny świecznik)
Uczestnicy warsztatu zajmą się tworzeniem kompozycji przestrzennej z wykorzystaniem materiałów pochodzenia naturalnego oraz kolorowego kartonu, z których powstanie świecznik – wyjątkowa ozdoba, którą wykorzystać można w różnych przestrzeniach.

Zajęcia warsztatowe przeznaczone dla szkół gimnazjalnych i licealnych

1. INDIAŃSKA BIŻUTERIA (cel: kształtowanie wrażliwości estetycznej, doskonalenie umiejętności manualnych, zapoznanie z ogólnymi cechami kultury indiańskiej, materiały: sznurek, kartonowe kółka, koraliki, patyki, karton itp., nożyczki, kartonowe obręcze, kolorowa włóczka/mulina, efekt: naszyjnik, bransoletka, kolczyki)
Indianie znani są z różnego rodzaju ozdób, które towarzyszą im w każdej sytuacji. Uczestnicy warsztatu, inspirując się kulturą indiańską, stworzą indywidualne zestawy biżuterii.

2. LISTOPADOWE NASTROJE (cel: kształtowanie wrażliwości estetycznej, poprawa umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennych, materiały: karton, materiały pochodzenia naturalnego, efekt: obraz w technice kolażu)
Uczestnicy indywidualnie stworzą obrazy z wykorzystaniem materiałów pochodzenia naturalnego. Listopadowe nastroje to próba stworzenia pracy plastycznej, w której podstawą do działania są emocje.


POWIĄZANE ARTYKUŁY