Miejsce terapii środowiskowej w leczeniu dzieci i młodzieży

268

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży to temat, który w ostatnich latach zyskuje coraz większe znaczenie. Coraz więcej młodych osób doświadcza trudności emocjonalnych, problemów w relacjach czy kłopotów szkolnych, które wymagają profesjonalnej pomocy. W odpowiedzi na te potrzeby rozwija się nowoczesna forma wsparcia – terapia środowiskowa, która stawia na pracę z dzieckiem w jego codziennym otoczeniu.

Fot. Pexels

Terapia środowiskowa polega na wsparciu dziecka lub nastolatka w jego codziennym otoczeniu – domu, szkole i środowisku rówieśniczym. Terapeuta obserwuje zachowanie i interakcje w naturalnych warunkach, co pozwala lepiej zrozumieć trudności i szybciej wprowadzać realne zmiany.

Czym jest terapia środowiskowa i czym różni się od tradycyjnego podejścia terapeutycznego?

Człowiek funkcjonuje zawsze w kontekście społecznym – w rodzinie, w szkole, w pracy. To otoczenie może mieć wpływ wspierający albo destabilizujący w codziennym życiu. W sytuacjach, gdy środowisko działa destrukcyjnie, nawet osoba z dużymi zasobami może nie poradzić sobie z kryzysem – wtedy potrzebne jest wsparcie specjalisty. Jedną z form takiego wsparcia jest właśnie terapia środowiskowa.

W odróżnieniu od klasycznej terapii prowadzonej w gabinecie, terapia środowiskowa odbywa się w naturalnym otoczeniu pacjenta – w domu, w szkole. Kluczowe jest tu nie tylko bezpośrednie wsparcie samego pacjenta, ale także praca z osobami z jego otoczenia: rodziną, szkołą, rówieśnikami. Największą zaletą tej formy pomocy jest możliwość bezpośredniego oddziaływania na środowisko, które wpływa na funkcjonowanie pacjenta. Terapeuta pomaga rozpoznać, które zachowania najbliższych mogą nieświadomie utrwalać trudności dziecka, a które wspierają proces zdrowienia.

Wpływ środowiska na dziecko zależy od jego wieku i indywidualnej sytuacji. Rodzina odgrywa najważniejszą rolę w życiu młodszych dzieci, natomiast w okresie dojrzewania coraz większe znaczenie zyskuje grupa rówieśnicza. Jeśli środowisko szkolne lub domowe nie ulegnie zmianie, nawet skuteczna praca terapeutyczna może nie przynieść trwałych efektów.

Jakie są cele terapii środowiskowej?

Cele terapii są zawsze dopasowane do konkretnego dziecka i jego sytuacji. Terapeuta środowiskowy nie narzuca gotowych rozwiązań, lecz wspiera pacjenta w osiąganiu jego własnych celów, pomagając mu odnaleźć skuteczne strategie funkcjonowania w codziennym życiu.

Współpraca z innymi specjalistami

Ogromną zaletą terapii środowiskowej jest jej elastyczność i kompleksowość. Terapeuci środowiskowi ściśle współpracują z lekarzami psychiatrami, wychowawcami, pedagogami, pracownikami socjalnymi, kuratorami, psychologami, psychoterapeutami. Jednak taka współpraca możliwa jest wyłącznie za zgodą rodziców i pacjenta, jeżeli ukończył 16 rok życia. Celem jest zrozumienie, jakie czynniki w środowisku wzmacniają trudności i jak je zmieniać.

Rola terapeuty środowiskowego

Główne zadanie terapeuty to wzmocnienie zasobów pacjenta i jego otoczenia. Terapia środowiskowa obejmuje także wczesne rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w ramach zespołu wielospecjalistycznego oraz koordynację opieki i dostępu do różnych placówek. Zapewnia skuteczne korzystanie ze świadczeń systemu zdrowia, edukacji i pomocy społecznej oraz przeciwdziała wykluczeniu społecznemu dzieci zagrożonych zaburzeniami psychicznymi.

Praca opiera się na edukowaniu środowiska, uczeniu nowych strategii reagowania i wspieraniu korzystnych zmian. Terapeuta pomaga rodzinie i innym osobom z otoczenia zrozumieć potrzeby pacjenta, np. wyjaśnia, czym jest ADHD i jak adekwatnie wspierać dziecko z tą diagnozą. W terapii środowiskowej nie chodzi tylko o rozwiązywanie problemów, ale o budowanie trwałej zmiany. Dziecko uczy się nowych sposobów radzenia sobie z emocjami, rozwija umiejętności społeczne, a jego opiekunowie otrzymują wsparcie w codziennych trudnościach wychowawczych. Terapeuta może też poprawiać komunikację w rodzinie, relacje ze szkołą i wspierać w powrocie do nauki

Umiejętności terapeuty środowiskowego

Dobry terapeuta środowiskowy powinien cechować się empatią, cierpliwością, samoświadomością i umiejętnością budowania relacji. Ważne są także zdolności komunikacyjne oraz umiejętność współpracy z różnorodnym otoczeniem pacjenta.

Aby zostać terapeutą środowiskowym, można wybrać jedną z dwóch ścieżek. Pierwsza polega na uzyskaniu Certyfikatu Terapeuty Środowiskowego Dzieci i Młodzieży, do czego wymagane jest wyższe wykształcenie w obszarze nauk społecznych, medycznych lub o zdrowiu, co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z rodziną lub młodzieżą oraz ukończenie treningu rozwoju osobistego. Druga możliwość to roczne szkolenie obejmujące kurs teoretyczny, staże i trening, dostępne dla osób z co najmniej średnim wykształceniem, odpowiednimi predyspozycjami i motywacją. Warunkiem przyjęcia jest pozytywna rozmowa kwalifikacyjna. Obie ścieżki prowadzą do formalnych uprawnień do wykonywania zawodu terapeuty środowiskowego.

Budowanie relacji

Pierwsze spotkanie z pacjentem i jego rodziną odbywa się zazwyczaj w gabinecie, gdzie omawiany jest charakter opieki środowiskowej. Zgoda na wizytę w domu jest podstawą dalszej współpracy. W kolejnych etapach współpraca opiera się na koordynacji opieki i umożliwieniu dostępu do różnorodnych placówek w poczuciu zaufania, jasnych granicach i wspólnie określonych celach.

Przyszłość terapii środowiskowej w Polsce

Terapia środowiskowa zyskuje na znaczeniu jako forma wsparcia w ochronie zdrowia psychicznego. Kluczowe jest integrowanie działań specjalistów oraz zwiększenie społecznej akceptacji i wiedzy o terapii. Dzięki niej można szybciej rozwiązywać problemy, budować relacje między dzieckiem, rodziną i szkołą oraz zapewniać poczucie wsparcia i nadziei. Zaufanie pacjentów buduje się przez skuteczne działanie, ale potrzebna jest także cierpliwość i czas.

W Polsce temat zdrowia psychicznego nadal bywa tematem tabu. Wiele osób obawia się stygmatyzacji. Z tego względu niechętnie przyjmują terapeutę w domu. Z czasem jednak, gdy zbudowana zostanie relacja i poczucie bezpieczeństwa, te obawy zwykle ustępują.

Terapia środowiskowa to realne wsparcie w codzienności. Daje szansę na szybsze zauważenie i rozwiązanie problemów, zanim staną się poważniejsze. Pomaga budować mosty między dzieckiem, rodziną i szkołą, a także daje nadzieję i poczucie, że nikt nie musi mierzyć się z trudnościami sam.

AUTOR: Angelika Gaik, terapeuta środowiskowy DCZPDM w Lubinie


POWIĄZANE ARTYKUŁY