Między ZUS a urzędem pracy

14

Powiatowy Urząd Pracy w Lubinie informuje, że od stycznia uruchomiona została elektroniczna wymiana danych między Zakładem Ubezpieczeń Społecznych a Powiatowym Urzędem Pracy.

W ramach tego działania, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapewnia urzędowi dostęp do informacji o zbiegach tytułów do ubezpieczeń. Oznacza to, że tutejszy urząd otrzymuje raz w miesiącu wykaz osób, dla których wykryto zbieg tytułów ubezpieczeń, tj. zgłoszenie do ubezpieczenia przez Powiatowy Urząd Pracy w tym samym okresie, w którym pracodawca dokonał zgłoszenia lub osoba bezrobotna, w związku z rozpoczęciem prowadzenia przez nią działalności gospodarczej.

Na podstawie otrzymanego z ZUS raportu, urząd zobowiązany jest do wszczęcia postępowania wyjaśniającego, którego celem jest ustalenie z osobami bezrobotnymi stanu faktycznego związanego z okresami ubezpieczenia. W przypadku ustalenia podjęcia pracy lub prowadzenia działalności gospodarczej przez bezrobotnego, urząd pozbawia go posiadanego statusu.

System ten pozwala na bieżąco weryfikować uprawnienia poszczególnych osób już w czasie rejestracji w urzędzie pracy, ponieważ dokonuje się sprawdzenia, czy osoba może się zarejestrować oraz czy nabędzie prawo do zasiłku dla bezrobotnych.

Urząd Pracy ma też możliwość sprawdzenia danych każdej zarejestrowanej już osoby.

Często zdarza się, że osoby zarejestrowane w urzędzie nie zgłaszają faktu podjęcia zatrudnienia, świadczenia usług w ramach umowy zlecenia, o dzieło oraz rozpoczęcia działalności gospodarczej. Wówczas pozyskane informacje z ZUS dotyczących osób, zobowiązują nas do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i wydania decyzji o utracie statusu osoby bezrobotnej, a także żądania zwrotu nienależnie pobranego świadczenia.

Najczęstszymi powodami zaistnienia zbiegu tytułów do ubezpieczeń jest brak zgłoszenia przez osobę bezrobotną podjęcia zatrudnienia, świadczenia usług w ramach umów cywilno-prawnych (umowy zlecenia, umowy o dzieło) bądź rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z tym, Urząd Pracy w Lubinie przypomina o konieczności niezwłocznego informowania o zaistnieniu sytuacji, które powodują utratę statusu osoby bezrobotnej. Można tego dokonać nie tylko podczas osobistej wizyty w PUP, ale także za pomocą kontaktu telefonicznego lub mailowego.

To na osobie bezrobotnej ciąży obowiązek powiadomienia w ciągu 7 dni urzędu pracy o podjęciu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub o złożeniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej oraz o zaistnieniu innych okoliczności powodujących utratę statusu bezrobotnego albo utratę prawa do zasiłku. Za niedopełnienie tego obowiązku grozi kara grzywny nie niższej niż 500 złotych.


POWIĄZANE ARTYKUŁY