LUBIN/KRAJ. – Jedyne co zrobiłam, to zarejestrowałam się w tym serwisie. Nawet żadnego pliku nie zdążyłam pobrać. Tymczasem otrzymałam wezwanie do zapłaty prawie 100 zł – żali się jedna z naszych Czytelniczek. Podobnie jak wielu Polaków, lubinianka padła ofiarą portalu pobieraczek.pl. Jeśli nie zapłaci wskazanej kwoty, druga strona grozi sądem. Jak się ustrzec przed podobnymi sytuacjami, radzi Wiesława Sulima, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Z rzekomo darmowych usług portalu pobieraczek.pl skorzystało wielu lubinian. Potem ratunku szukali właśnie u rzecznika praw konsumentów.
– Zgłaszają się do mnie użytkownicy portalu pobieraczek.pl, którzy zarejestrowali się w serwisie. Jeśli nie zrezygnowali w ciągu dziesięciu dni z usługi świadczonej przez portal, otrzymują wezwania do zapłaty kwoty 94,80 zł – tłumaczy Wiesława Sulima. – Okazuje się, że za zwykłe kliknięcie „rejestruj” trzeba zapłacić prawie 100 zł, nawet jeżeli nie skorzystamy z usług. Tych, którzy nie zapłacili rocznego abonamentu, pobieraczek wzywa do zapłaty i informuje, że firma złoży pozew do sądu w razie braku wpłaty – dodaje.
Wiesława Sulima przypomina, o czym należy pamiętać, korzystając z podobnych serwisów. Rejestracja na tego typu portalach, zazwyczaj jest bowiem równoznaczna z zawarciem umowy z przedsiębiorcą na dostarczenie usług.
Co zrobić w sytuacji gdy:
– zawarłeś umowę, ale nie zacząłeś ściągać plików – jeżeli przed zawarciem umowy przedsiębiorca poinformował cię o prawie do odstąpienia od niej, to możesz to zrobić bez podawania przyczyn w ciągu 10 dni od momentu jej zawarcia. Należy wysłać przedsiębiorcy oświadczenie na piśmie, w którym informujemy o odstąpieniu od umowy. Najlepiej zrobić to listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Przedsiębiorca nie ma prawa pobierać od nas opłat za odstąpienie od umowy,
– zawarłeś umowę, której warunki nie zostały potwierdzone na piśmie i nie ściągałeś plików – prawo do odstąpienia wydłuża się wówczas do trzech miesięcy,
– jesteś niepełnoletni i rejestrując się skłamałeś co do swojego wieku, sprzedawca żąda zapłaty za produkt lub usługę – jeżeli twój rodzic lub opiekun nie wyraził zgody na transakcję, z tak zawartej umowy powinien zrezygnować, o czym należy niezwłocznie powiadomić przedsiębiorcę – wysyłając stosowne oświadczenie.