Miała zarobić, straciła 70 tys. Oszuści wciąż aktywni!

2103

Zadzwonił do niej broker giełdowy, obiecując bardzo szybki i duży zysk. Kobieta uwierzyła i… straciła prawie 70 tys. zł. – To już kolejne tego typu oszustwo. Nie wierzmy nikomu, kto dzwoni do nas i obiecuje szybki zysk, a dodatkowo namawia do instalowania jakichkolwiek aplikacji czy wchodzenia w przesłane linki. Może to się skończyć wyczyszczeniem naszego konta bankowego, bądź też zaciągnięcia kredytu na nasz koszt – apeluje asp. sztab. Sylwia Serafin, oficer prasowy KPP Lubin.

Do Komendy Powiatowej Policji w Lubinie zgłosiła się kolejna już osoba pokrzywdzona, która poinformowała, że w wyniku oszustwa straciła prawie 70 tysięcy złotych. Tym razem ofiarą bezwzględnego przestępcy padła 74-letnia mieszkanka Lubina.

– Kobieta poinformowała policjantów, że na stronie internetowej znalazła reklamę platformy inwestycyjnej. Wpisała swój numer telefonu i już tego samego dnia skontaktowała się z nią kobieta, która powiedziała, że jest menadżerką i przekaże numer telefonu do brokera giełdowego, który pomnoży oszczędności pokrzywdzonej – informuje asp. sztab. Serafin.

Następnie do 74-latki zadzwonił mężczyzna, przedstawiając się za brokera giełdowego i zaoferował pomoc w inwestowaniu jej pieniędzy.

– Lubinianka początkowo miała wpłacić 800 złotych, na specjalnie utworzonym koncie, a mężczyzna miał obracać tą sumą i ją pomnażać. W trakcie rozmowy oszust namówił seniorkę do zainstalowania aplikacji anydesk do zdalnego pulpitu, a następnie – wykorzystując tę aplikację – otrzymał dostęp do danych osobowych kobiety, loginu i hasła do jej konta. Sprawca przelał wszystkie oszczędności kobiety, a dodatkowo zaciągnął kredyt na jej szkodę. W sumie 74-latka straciła blisko 70 tysięcy złotych – dodaje.

Aby uchronić kolejne osoby przed podobnym procederem, policja publikuje mechanizm działania oszustów. Oto kilka zasad, o których powinniśmy pamiętać:

  • Należy kategorycznie odrzucać wszystkie oferty, w których składane są propozycje łatwego, szybkiego i dużego zarobku poprzez kryptowaluty i inne instrumenty,
  • Osoby, które nigdy nie zajmowały się inwestowaniem, w tym transakcjami kryptowalutowymi, nie wiedzą, jak działa taki produkt i ten rynek, nie mają wystarczającej wiedzy informatycznej pod żadnym pozorem nie mogą podejmować ofert płynących do nich drogą mailową czy telefoniczną, kierując się tylko chęcią osiągnięcia szybkiego zysku,
  • Należy zapoznać się z tym, jak działają te instrumenty, w tym kryptowaluty i programy do obsługi zdalnego pulpitu. Jakakolwiek namowa przez „konsultanta” do zainstalowania programów powinna być powodem do zakończenia rozmowy,
  • Instalować należy tylko narzędzie wskazane przez bank i znajdujące się w jego ofercie, takie jak np. aplikacja mobilna na telefon do obsługi rachunku,
  • Każdy, kto mimo grożących niebezpieczeństw chce skorzystać z takich usług, musi dążyć do jak najgłębszej weryfikacji informacji przekazywanych przez konsultanta, np. uzyskać jego imię i nazwisko, nazwę, adres firmy, którą reprezentuje, adres e-mail, numer telefonu, na który można do nich zadzwonić, dane przełożonego konsultanta, poprosić o dane np. z ewidencji działalności gospodarczej, nr REGON, NIP, dane z KRS. Na uzyskane numery telefonów należy oddzwonić, potwierdzić kto odbierze, poprosić o przesłanie dokumentów dotyczących oferty na maila,
  • Nie należy się zgadzać się na współpracę po pierwszym kontakcie. Trzeba dać sobie czas na przemyślenie i sprawdzić uzyskane informacje np. na stronach Komisji Nadzoru Finansowego, porozmawiać z konsultantem w swoim banku, skontaktować się z Policją i poprosić o pomoc w weryfikacji informacji o ofercie, czy po prostu sprawdzić informacje w Internecie, np. na stronach o bezpieczeństwie internetowym,
  • Nie należy udzielać informacji na temat dostępu do naszego konta, danych do logowania, danych autoryzacyjnych operacji bankowych i naszych danych osobowych żadnej postronnej osobie.

Pamiętajmy, że to my sami jesteśmy w pierwszej kolejności odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo i prawidłowe zabezpieczenie swojego mienia.


POWIĄZANE ARTYKUŁY