Koniec października i listopad to czas, kiedy mgły w całej Polsce dają się we znaki pasażerom, ale też przewoźnikom, lotniskom i kontrolerom ruchu lotniczego. Spowodowane niekorzystnymi warunkami meteorologicznymi opóźnienia i odwołania lotów to wyłącznie wynik troski o bezpieczeństwo podróżnych. Co robić w takiej sytuacji?
Przede wszystkim należy zasięgać informacji bezpośrednio u przewoźnika. Zgodnie z prawem, linie są zobowiązane, aby poinformować pasażera o zmianach godziny odlotu bądź przylotu. To jednak nie wszystko.
– Polecamy naszym pasażerom odwiedziny na stronie www.airport.wroclaw.pl. Znajduje się tam aktualizowany na bieżąco rozkład lotów oraz w sytuacjach, kiedy ruch jest zakłócony z powodu pogody, publikowane są komunikaty o statusie lotów. Strona internetowa lotniska została wyposażona w specjalną nakładkę, która umożliwia śledzenie rozkładu lotów i bieżących komunikatów także wtedy, gdy istnieją trudności z uruchomieniem zawartości całej strony, np. gdy jest przeciążona. Port Lotniczy Wrocław pozostaje w stałym kontakcie z liniami lotniczymi, w związku z czym jest w stanie służyć pasażerom najświeższymi informacjami – mówi Monika Półtorzycka-Jon, manager ds. marketingu i PR w Porcie Lotniczym Wrocław.
– Z myślą o komforcie podróżnych na czas zakłóceń w ruchu uruchamiamy dodatkowy numer informacji lotniskowej. Oprócz 71 35 81 381, teraz jest to również 71 35 81 419 – dodaje.
Kluczowe decyzje dotyczące samego lotu zawsze jednak należą do pilota. To on odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów i w przypadku słabej widzialności decyduje o opóźnieniu lub odwołaniu lotu. Jeśli tak się stanie, pasażerowie mają prawo do opieki -otrzymują darmowe posiłki i napoje oraz zakwaterowanie i transport, gdy czas odlotu nastąpi dzień po planowanym terminie.
Postępowanie w takich sytuacjach reguluje rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego, dotyczące lotów z i do Unii Europejskiej.