W połowie czerwca tzw. uchwałę krajobrazową przyjęli lubińscy radni miejscy, a ostatnio pojawiła się również w BIP-ie. Towarzyszy jej wprowadzenie w Lubinie opłaty reklamowej, która obejmuje wszystkie nośniki reklamowe. – Główny cel uchwały to uporządkowanie chaosu w reklamach i billboardach w mieście, a co za tym idzie, poprawa estetyki naszego miasta – mówi Jacek Mamiński, rzecznik prezydenta Lubina.
Lubin został podzielony na kilka stref. W rynku, centrum i na Starym Lubinie oraz kombinacie panują bardziej rygorystyczne wymogi. W innych strefach, na przykład mieszkaniowej, aktywności gospodarczej, infrastruktury technicznej, miasto pozwala reklamodawcom na więcej, ale w większości obowiązuje teraz zakaz wieszania reklam na budynkach mieszkalnych. W niektórych miejscach można umieścić tablice reklamowe na wolno stojących budynkach handlowych oraz handlowo-usługowych. Jednak ich maksymalna liczba to pięć i wszystkie jednakowej wielkości.
Akceptowalne są np. sklepowe i restauracyjne szyldy, tablice informacyjne i obiekty tzw. miejskiej informacji przestrzennej. Reklamy muszą zniknąć także z niektórych ogrodzeń, mostów, wiaduktów i kładek, drzew. Niedopuszczalne są również obiekty umieszczone na dachach zaparkowanych pojazdów lub przyczep samochodowych.
Oprócz kwestii umieszczania reklam uchwała określa także, w jakiej stylistyce, kolorystyce i z jakich materiałów mają być wykonane np. ławki, kosze na śmieci i ogrodzenia. Miejsca, w których można umieszczać oznakowania informacyjne i komercyjne, w tym billboardy i słupy ogłoszeniowe, są precyzyjnie opisane. Równie ściśle określono dopuszczalne odległości od jezdni, znaków drogowych i wiat przystankowych.
Uchwała krajobrazowa ma uporządkować przestrzeń publiczną w Lubinie i wyeliminować chaos reklamowy w mieście.
Na dostosowanie się do nowych zasad, właściciele nieruchomości oraz tablic reklamowych mają 12 miesięcy od chwili wejścia w życie uchwały. Od teraz muszą też uiszczać opłatę reklamową, która w części stałej wynosi 2,45 zł dziennie i zmiennej: dziennie 0,20 zł od mkw. pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących eksploatacji reklamy.
Całą uchwałę krajobrazową opublikowano w BIP-ie Urzędu Miejskiego w Lubinie TUTAJ. Można tam też znaleźć stawki opłaty reklamowej.
Przypomnijmy, że to właśnie o tej uchwale w ubiegłym roku zrobiło się głośno w całej Polsce. Jednak nie za sprawą treści, a mocnych słów prezydenta Lubina Roberta Raczyńskiego, który stwierdził, że pora zrobić porządek w przestrzeni publicznej i docelowo miasto chce nakłonić mieszkańców do „ściągania gaci z balkonów”.
– Ustawodawca zauważył, że wpływ na krajobraz miast jest żaden. Polska robi się powoli krajem arabskim, z tym pasiakowatym systemem wieszania billboardów, kolorowania ścian w różny sposób na różnych piętrach. Docelowo będziemy zmuszać do zdejmowania gaci z balkonów, bo to naprawdę przykry widok w nowoczesnym mieście, w dwudziestym pierwszym wieku – mówił w czerwcu ubiegłego roku prezydent Raczyński.