Lubin na liście najbardziej kolizyjnych i wypadkowych miast

2204

W ubiegłym roku w Lubinie doszło do 716 kolizji i wypadków. Oznacza to, że na 1000 mieszkańców tego miasta przypadło 10,5 zdarzenia drogowego. Najczęstszą ich przyczyną było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Z takim wynikiem Lubin wypadł korzystnie na tle całej Polski i zajął 57. miejsce w zestawieniu 84 miast. Wyższy współczynnik wypadków i kolizji na 1000 mieszkańców odnotowano choćby w Gliwicach, Szczecinie, Rzeszowie i Kielcach.

Eksperci rankomat.pl przygotowali listę 84 największych miast w Polsce i następnie porównali, ile kolizji oraz wypadków przypadło w nich na 1000 mieszkańców. Lubin zajął na niej całkiem dobre 57. miejsce. W badanym okresie wynik ten był najlepszy spośród wszystkich uwzględnionych w tabeli miast województwa dolnośląskiego. Do przygotowania listy wykorzystano dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji.

W 716 kolizjach i wypadkach, jakie miały miejsce w 2022 roku w Lubinie, zginęła 1 osoba, a 34 osoby zostały ranne. W rezultacie Lubin zajął 57. miejsce na liście 84 największych miast w Polsce uszeregowanych pod względem liczby zdarzeń drogowych przypadających na 1000 mieszkańców. Kierowcy w Lubinie spowodowali najwięcej kolizji i wypadków w wyniku nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu – takich zdarzeń było 156 (21,8% wszystkich zdarzeń w tym mieście). Najbardziej niebezpiecznym punktem Lubina okazała się ul. Ignacego Paderewskiego (51 kolizji i wypadków – 7,1%).

Dla porównania, w stolicy województwa dolnośląskiego odnotowano niemal czternaście razy więcej kolizji i wypadków drogowych niż w Lubinie. W konsekwencji po uwzględnieniu liczby mieszkańców Wrocław znalazł się na gorszej, bo 14. pozycji w zestawieniu (14,8 zdarzenia na 1000 mieszkańców). Spośród wszystkich uwzględnionych na liście przez rankomat.pl miast w województwie dolnośląskim najlepszy wynik uzyskał właśnie Lubin.

Statystyki dotyczące kolizji i wypadków drogowych wpływają na to, ile za OC muszą zapłacić mieszkańcy danego miasta. Nie jest to jednak jedyny decydujący czynnik. W 2022 roku w Lubinie średnia składka OC wyniosła 556 zł i była niższa o 15,8% w porównaniu z Wrocławiem (660 zł). Jednocześnie okazała się ona wyższa o 10,1% od średniej dla całego kraju (505 zł). Wśród badanych miast w województwie dolnośląskim więcej niż mieszkańcy Lubina za obowiązkową polisę komunikacyjną płacili jedynie kierowcy z Wrocławia. Najmniej na ten cel wydawali natomiast zmotoryzowani mieszkańcy Świdnicy (średnio 480 zł).

– Do najważniejszych czynników branych pod uwagę przez ubezpieczyciela podczas wyceny składki OC należą dane właściciela pojazdu (głównie jego wiek i historia ubezpieczenia) oraz samego pojazdu. Na maksymalne zniżki mogą liczyć przede wszystkim bezszkodowi kierowcy w średnim wieku. Firmy ubezpieczeniowe uwzględniają wprawdzie informacje dotyczące kolizji i wypadków, sieci dróg czy natężenia ruchu w danym mieście (regionie), by na tej podstawie ocenić ryzyko wystąpienia szkody, ale zazwyczaj statystyka ma mniejsze znaczenie niż indywidualne dane klienta – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

Jak się okazuje, Lubin wypadł korzystnie również na tle danych o kolizjach i wypadkach z całego województwa. Na 1000 mieszkańców województwa dolnośląskiego przypadło 18,2 takich zdarzeń, natomiast w Lubinie współczynnik ten był znacznie niższy – wyniósł on 10,5.

Zestawienie najmniej kolizyjnych i wypadkowych regionów Polski zamyka (z najlepszym wynikiem) województwo śląskie. Najgorszy wynik uzyskały województwa: świętokrzyskie (21,5 zdarzenia na 1000 mieszkańców), opolskie (19,5) oraz kujawsko-pomorskie i lubelskie (19,2). Gdy uwzględni się całkowitą liczbę kolizji i wypadków drogowych, to okaże się, że najgorzej na tle całej Polski wypadło województwo mazowieckie (58388 zdarzeń), gdzie w 2022 roku zginęło 289 osób, a 3398 osób zostało rannych.

W omawianym okresie najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków w skali całej Polski była nieostrożność kierowców: niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami (30817 zdarzeń), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (22008) oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (13435).

Źródło; materiały prasowe 


POWIĄZANE ARTYKUŁY