Lekcje z internetu

272

Ministerstwo Cyfryzacji zachęca: #zostańwdomu i… poucz się online. Lekcje w szkołach zawieszono z powodu pandemii koronawirusa do 25 marca. Jednak – jak wszyscy podkreślają – to nie wakacje ani ferie, więc uczniowie powinni dobrze wykorzystać ten czas.

Fot. Pixabay

Tematy na każdy dzień i przedmiot, ale i propozycje materiałów, na bazie których można zdalnie poprowadzić zajęcia dla uczniów i ze szkół podstawowych, i średnich – wszystko to nauczyciele znajdą na stronie www.gov.pl/zdalnelekcje.

– Chcemy ułatwiać i podpowiadać. Aby znalezienie interesujących materiałów na naszej stronie było prostsze ułożyliśmy je w formie swoistego planu lekcji dla wszystkich klas, niezależnie od etapu edukacji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

– Warto korzystać z rzetelnych, merytorycznych źródeł. Na stronie epodreczniki.pl znajdują się materiały do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów szkół, które uwzględniliśmy w przykładowych planach lekcji. Chcemy, aby w czasie zawieszonych zajęć uczniowie mieli możliwość utrwalenia wiedzy i powtórzenia dotychczasowych lekcji. Dla nauczycieli może to być okazja do zdobywania nowych kompetencji – podkreśla minister edukacji Dariusz Piontkowski.

Strona uruchomiona przez Ministerstwo Cyfryzacji ma być nie tylko inspiracją dla nauczycieli, ale także realnie ułatwić im pracę, stąd m.in. koncepcja „planu lekcji” z propozycjami treści na każdy dzień. Nie trzeba z niego korzystać. Nauczycielom mają pełną dowolność w wyborze i wykorzystaniu opublikowanych lekcji i tematów.

Drugim sposobem wyboru materiałów jest po prostu wyszukanie ich spośród treści edukacyjnych przypisanych dla poszczególnych przedmiotów.

Propozycje tematów i dopasowanych do nich materiałów online – dobierano zgodnie z obecnym etapem roku szkolnego. Pomagali w tym eksperci Ministerstwa Edukacji Narodowej i NASK.

I tak nauczyciele dzieci z klas 1-3 znajdą tam materiały, dzięki którym wspólnie ze swoimi uczniami powitają wiosnę. Szóstoklasiści na muzyce będą mieli szansę poznać (jeśli jeszcze ich nie znają) różne współczesne style muzyczne. Nauczyciele ósmoklasistów będą za to mogli z nimi powtórzyć czas Past Simple i popracować nad wzbogaceniem słownictwa.

Na stronie opublikowano propozycje tematów lekcji dla wszystkich klas i wszystkich przedmiotów. Poza językiem angielskim, można tam znaleźć propozycje na lekcje niemieckiego, hiszpańskiego i francuskiego. Nie zapomniano też o takich przedmiotach jak np. podstawy przedsiębiorczości czy edukacja dla bezpieczeństwa.

Wszystkie udostępnione na stronie materiały dydaktyczne są bezpłatne.

– Materiały, które mogą znaleźć nauczyciele to propozycja zajęć na najbliższe dni. Warto jednak regularnie zaglądać na www.gov.pl/zdalnelekcje. Będziemy tam dodawać kolejne tematy i kolejne zasoby – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Nic nie stoi na przeszkodzie, by z jej zasobów korzystali także uczniowie i ich rodzice – dodaje.

Jak nauczyciele mają komunikować się z uczniami? Oczywiście przez internet. A tu możliwości jest wiele. Aby utworzyć zdalną klasę nie trzeba ściągać i instalować płatnych aplikacji. Czasem najskuteczniejszy okazuje się popularny i darmowy komunikator internetowy. O tym, z jakich jeszcze narzędzi mogą korzystać nauczyciele, ministerstwo pisze w poradniku: Nauczycielu, poprowadź lekcje online! Jest on stale uzupełniany.

Przygotowano też proste tutoriale, w których krok po kroku wyjaśniane jest np. jak założyć grupę na portalu społecznościowym czy też jak założyć swój kanał na platformie społecznościowej, a później prowadzić na nim swoje lekcje.

Wszystkie pomocne materiały można znaleźć na www.gov.pl/zdalnelekcje w zakładce Zdalna klasa.

Źródło Ministerstwo Cyfryzacji


POWIĄZANE ARTYKUŁY