Kto zaprojektuje nowy most w Ścinawie?

2261

Aż 17 spółek i konsorcjów firm z całej Polski jest zainteresowanych opracowaniem dokumentacji projektowej dla nowoczesnego mostu w Ścinawie. Obecnie trwa weryfikacja i analiza Inwestycja ma pochłonąć łącznie 100 mln zł, z czego 80 procent pokryje rząd w ramach programu „Mosty dla regionów”. Przeprawa to efekt współpracy pomiędzy Bezpartyjnymi Samorządowcami oraz Prawem i Sprawiedliwością.

Przypomnijmy, że początkowo koncepcja budowy nowego mostu w Ścinawie zakładała osadzenie konstrukcji na aktualnie projektowanym stopniu wodnym. Plany te zostały zmienione w kwietniu 2019 r., a pod koniec października 2019 roku decyzję w sprawie zakwalifikowania wniosku samorządu województwa dolnośląskiego dotyczącego budowy nowej przeprawy w Ścinawie do programu „Mosty dla Regionów”, a tym samym uzyskanie znaczącego wsparcia finansowego rządu, przekazał na specjalnej konferencji zorganizowanej w Ścinawie Waldemar Buda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Więcej pisaliśmy o tym tutaj

Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadła dopiero w połowie ubiegłego roku, na wielostronnym spotkaniu zorganizowanym we wrocławskiej siedzibie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. Postanowiono wówczas o realizacji dwóch autonomicznych przedsięwzięć: stopnia wodnego, gdzie obecnie na zlecenie Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” trwa proces projektowania oraz nowego mostu nad Odrą, którego realizację zadeklarował samorząd województwa (w jego imieniu działa DSDiK we Wrocławiu) w ramach rządowego programu „Mosty dla Regionów”. Decyzja podparta była szczegółowymi analizami oraz opiniami projektantów i ekspertów, którzy jednoznacznie wskazali, że nie ma możliwości połączenia tych dwóch inwestycji.

– Reprezentując interes naszej gminy miałem okazję uczestniczyć w tym spotkaniu, a podjęta decyzja bardzo mnie satysfakcjonuje, z prostej przyczyny, którą jest krótszy czas dochodzenia do celu, jakim jest wybudowanie i oddanie do użytku zupełnie nowego mostu dla TIR-ów na Odrze. Jest duża szansa, że roboty budowlane przy moście, po dwuletnim procesie projektowania, mogłyby się rozpocząć już w 2023 roku i zakończyć w 2024 lub 2025. Co ważne, budowa tej przeprawy ma zadeklarowane źródło finansowania, którym jest programu „Mosty dla Regionów”, czego nie można powiedzieć o stopniu wodnym – tłumaczy burmistrz Ścinawy Krystian Kosztyła. – Cieszy nas również, zupełnie niepowiązany z omawianą wyżej inwestycją, trwający obecnie remont zabytkowej przeprawy drogowej, który jednak nie rozwiąże problemu związanego ograniczeniem nośności – dodaje Kosztyła.

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej został ogłoszony jeszcze w sierpniu minionego roku, ale ze względu na liczne pytania i specyfikę zamówienia, było ono przedłużane, a otwarcie ofert nastąpiło dopiero pod koniec stycznia tego roku. 

Sama dokumentacja projektowa wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę to koszt prawie 5,5 mln zł. DSDiK podzieliło to zadanie na dwie części cztery etapy, które powinny zostać ukończone w ciągu dwóch najbliższych lat. 

Dodatkowo na mocy porozumienia pomiędzy Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu, a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, DSDiK ma przygotować koncepcję spięcia projektowanego mostu z drogą krajową nr 36.

Nowa przeprawa na Odrze ma być obiektem pierwszej (najwyższej) klasy nośności dla obciążeń pojazdami samochodowymi.

Wstępna koncepcja zakłada budowę nowej przeprawy w okolicy mostu kolejowego nad Odrą w Ścinawie. Po szczegółowych badaniach, również uwzględniających oddziaływanie nowego obiektu na środowisko, zapadnie decyzja o ostatecznej lokalizacji. Poniższa mapa powstała w oparciu o materiały udostępnione przez DSDiK.


POWIĄZANE ARTYKUŁY