Kolejowy plan dla Zagłębia Miedziowego

1380

Kolej Aglomeracyjna, a w niej budowa nowej linii, rozbudowa istniejących tras i rewitalizacja dawnych szlaków pasażerskich – to aktualny plan województwa dolnośląskiego.

Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego ma połączyć jak najwięcej miejscowości w regionie, w tym Polkowice, które dziś od tego środka transportu są odcięte. Województwo dolnośląskie we współpracy z miastami: Lubin, Legnica, Głogów oraz gminami Rudna i Polkowice sfinansowało opracowanie studium wykonalności tej inwestycji. Ekspertyza ta jest już gotowa. Kosztowała prawie 3 mln zł, a jej efektem jest m.in. koncepcja przebiegu kolejowych tras.

Aktualny schemat Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego

– Dokumentacja została przekazana do PKP PLK i Ministerstwa Finansów. Wykonaliśmy swoją pracę, zajęło to trzy lata. Przed nami leży cały zestaw dokumentów opracowanych na tej bazie. Liczymy, że PKP PLK rozpocznie teraz prace związane z przygotowaniem projektu oraz jego realizacją. Trzymamy za to kciuki i liczymy na szybką realizację – oznajmił na konferencji prasowej Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Oprócz KAZM w planach jest jeszcze ciąg dalszy rewitalizacji linii nr 303, biegnącej przez Chocianów. W grudniu 2022 roku to miasto zyskało już połączenie z Legnicą. Teraz województwo chce doprowadzić pociągi w drugą stronę – do Przemkowa.

Od lewej: dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Leszek Loch, członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda i burmistrz Przemkowa Jerzy Szczupak

– Ta linia z Chocianowa przez Przemków musi dotrzeć do Głogowa – twierdzi Myrda. – Liczymy, że z końcem roku 2025 pojadą pierwsze pociągi z Legnicy do Przemkowa. Mamy również zapewnienie ministra (infrastruktury – przyp. red), że linia nr 14 na odcinku między Głogowem, Gaworzycami a Niegosławicami zostanie również poddana rewitalizacji i w rozkładzie jazdy na 2026/2027 rok będą już jeździły pociągi na odcinku Legnica – Chocianów – Przemków – Gaworzyce – Żukowice do Głogowa. Zatem za dwa lata duża pętla Zagłębia Miedziowego będzie czynna – dodaje.

Trzecią rzeczą jest zabytkowy budynek dworca Przemków Odlewnia – województwo przejęło go w grudniu ubiegłego roku z zamiarem remontu i utworzenia tu siedziby zarządu Dolnośląskich Parków Krajobrazowych. Część obiektu ma być wydzielona na potrzeby obsługi pasażerów kolei. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu rozpoczęła już pierwsze prace.

Dla mieszkańców Przemkowa rewitalizacja linii oznacza łatwiejszy dostęp do miejsc pracy, nauki czy innych życiowych interesów. Dla gminy – co przyznaje burmistrz Jerzy Szczupak – to z kolei szansa na gospodarcze ożywienie, m.in. dzięki większej liczbie turystów zaciekawionych atrakcjami Przemkowskiego Parku Krajobrazowego.

Fot. i grafika: materiały prasowe


POWIĄZANE ARTYKUŁY