Ktoś udawał koleżankę, która pilnie potrzebuje pomocy finansowej, ktoś inny kliknął w niesprawdzony link – kolejne osoby z naszego miasta padły ofiary oszustów metodą na BLIK-a. – Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa – apelują mundurowi z KPP Lubin.
Lubińscy policjanci otrzymali kolejne już zgłoszenia o oszustwach metodą na BLIK-a.
– Mieszkanka powiatu poinformowała mundurowych, że oszust włamał się na konto na portalu społecznościowym jej koleżanki, a następnie podszywając się pod nią skontaktował się poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób „fałszywa znajoma” doprowadziła zgłaszającą do utraty 800 złotych – informuje asp. sztab. Krzysztof Pawlik, zastępca oficera prasowego KPP Lubin.
W podobny sposób 400 złotych straciła zgłaszająca przestępstwo lubinianka, która na popularnej platformie zakupowej wystawiła do sprzedaży odzież, po czym skontaktowała się z nią „klientka” wyrażająca chęć zakupu przedmiotu.
– W celu uwierzytelnienia swojej płatności za towar poprosiła o kod BLIK, by wykonać przelew, w co też uwierzyła pokrzywdzona. Nie zerkając na to, co zatwierdza, lubinianka straciła ze swojego konta 400 złotych, zamiast otrzymać płatność – dodaje asp. sztab. Pawlik.
Oszustwo metodą na BLIK-a polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK.
Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu” lub np. jak w tym drugim przypadku „klientowi”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
W ostatnich dniach do lubińskiej komendy policji zgłosiło się kilkoro mieszkańców zgłaszając oszustwo lub jego próbę. Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa:
- Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np. gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
- Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
- Nie należy podawać wygenerowanego kodu BLIK bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.