Na dolnośląskie tory wreszcie wyjadą pociągi hybrydowe. Koleje Dolnośląskie rozstrzygnęły przetarg na zakup dwóch pierwszych hybrydowych zespołów trakcyjnych. Wyprodukuje je nowosądecka fabryka NEWAG.
W ramach przetargu regionalny przewoźnik zakupi dwa trójczłonowe pociągi o napędzie dwusystemowym. Pociągi hybrydowe mogą poruszać się zarówno z wykorzystaniem silnika spalinowego, jak i trakcji elektrycznej. Zapewnia to możliwość dojazdu do miejscowości, w których sieć kolejowa jest wciąż niezelektryfikowana, jak i bezemisyjną jazdę na odcinkach zelektryfikowanych.
Koleje Dolnośląskie pierwsze takie wozy kupują z myślą o linii Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, która jest zelektryfikowana tylko na krótkim odcinku.
Jedynym producentem, jaki zgłosił się w kolejnym już przetargu był NEWAG z Nowego Sącza. Firma wyprodukowanie jednego takiego pojazdu wyceniła na prawie 28,2 mln złotych. Wartość całego kontraktu ma wynieść 56,3 mln zł. Nowe pociągi mają zostać dostarczone w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy.
Przetarg przewiduje również możliwość tzw. opcji, czyli rozszerzenia zakupu o maksymalnie sześć dodatkowych składów na warunkach zamówienia podstawowego. Na podjęcie decyzji w tej sprawie Koleje Dolnośląskie będą miały rok od podpisania umowy.
To już kolejne uzupełnienie taboru Kolei Dolnośląskich w ostatnim czasie. W czerwcu spółka rozstrzygnęła przetarg na zakup pięciu elektrycznych pięcioczłonowych składów, które dostarczy bydgoska PESA, a kilka dni temu Koleje Dolnośląskie zawarły z mBankiem dwie umowy kredytowe. Jedną na kredyt inwestycyjny do kwoty 170,5 mln zł, na zakup nowych pociągów oraz drugą – na zapłatę podatku od VAT od tych transakcji (58,7 mln zł).
Źródło bas/TuWrocław.com