Kolej narzędziem gospodarczego sukcesu

800

Jakie innowacje wprowadzić, żeby ciągle odnosić sukces i się rozwijać, o tym opowiadali uczestnicy konferencji w Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Legnicy. Wśród gospodarczych impulsów wymieniony został nowoczesny transport, w tym koncepcja Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego.

Fot. Koleje Dolnośląskie

Pusta sala i brak studentów w ławkach – ten widok już nie dziwi. Uczelnie przeszły na nauczanie zdalne, większość zajęć odbywa się online. Wydarzenia takie, jak ostatnia konferencja naukowa zorganizowana przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Legnicy, także przeniosły się do sieci. – My jako uczelnia jesteśmy przygotowani na takie okoliczności, dzięki narzędziom, z których korzystamy. Dzisiejsze czasy pokazują, że musimy być przygotowani na takie sytuacje – mówi Monika Wierzbicka, prorektor ds. dydaktyki i studentów w PWSZ im. Witelona w Legnicy.

W konferencji mogli wziąć udział studenci wszystkich kierunków studiów, zadając pytania wirtualnie. Prelegenci – pracownicy naukowi i przedsiębiorcy z subregionu legnicko-głogowskiego, występowali stacjonarnie, ale byli również tacy, którzy łączyli się przez Internet. Wśród nich był Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego, który opowiadał o koncepcji intermodalnego transportu pasażerskiego jako czynnika sprzyjającego rozwojowi gospodarczemu regionu. Jak wyjaśnia, podstawą transportu intermodalnego, czyli łączącego różne środki komunikacji w jeden system, jest kolej – jako najbardziej ekonomiczna i ekologiczna względem innych sposobów podróży. Na Dolnym Śląsku kolej miałaby stanowić komunikacyjny trzon, którego uzupełnieniem byłyby autobusy, busy i samochody. Ważną częścią kolejowego szkieletu ma być szybka kolej regionalna, w tym projektowana Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego.

źródło: UMWD

– W zeszłym roku uruchomiliśmy kolej na odcinku Lubin – Legnica – Wrocław oraz na trasie Lubin – Głogów. Następnym krokiem jest współpraca z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy budowie drugiego toru na linii 289 pomiędzy Legnicą a Rudną Gwizdanowem oraz budowie nowej linii kolejowej Lubinem – Polkowice – Głogowów. Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego to realny projekt, który ułatwi nam budowę kolejowego szkieletu dla rozwoju sprawnego systemu komunikacji publicznej dla całego województwa. Równolegle wspólnie z władzami Wrocławia pracujemy też nad Wrocławską Koleją Aglomeracyjną. Dodatkowo zamierzamy zrewitalizować ponad 20 linii kolejowych. To się dzieje i w tej dziedzinie wciąż jesteśmy numerem jeden wśród polskich województw – podkreśla Myrda.

Przypomnijmy, Województwo Dolnośląskie zadeklarowało przygotowanie studium wykonalności KAZM. Finansowe wsparcie tej części inwestycji zapewniły już oficjalnymi porozumieniami władze Lubina, Polkowic i Głogowa. Mimo wcześniejszych deklaracji udziału w projekcie nie potwierdziła Legnica, gmina wiejska Lubin czy gmina Rudna. Sama budowa linii miałaby być z kolei realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Współpraca: Malwina Komarnicka, TV Regionalna.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY