Nowa hala serwisowa Kolei Dolnośląskich nabiera kształtów. Do końca prac związanych z jej budową zostało zaledwie kilka miesięcy. W Legnicy przy ul. Pątnowskiej, gdzie zlokalizowana jest inwestycja, odbyło się właśnie zawieszenie wiechy.
Nowa, trzytorowa hala serwisowa, której generalnym wykonawcą jest firma Alstal Grupa Budowlana, powstaje obok istniejącego obiektu Kolei Dolnośląskich. Wykonano już fundamenty, a także konstrukcję budynku serwisowego. Dodatkowo wybudowano ściany oporowe przy skarpach, a także wykonano większość robót ziemnych i kanały serwisowe.
– Koleje Dolnośląskie od 14 lat budowane są od podstaw i jest to pierwszy regionalny przewoźnik w kraju, powołany do życia w taki sposób – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Od początku zlecaliśmy serwisowanie naszych pojazdów i w przypadku bardziej zaawansowanych przeglądów robimy to nadal. Teraz dzięki budowie nowej hali serwisowej będziemy jednak w stanie przeprowadzać zaawansowane przeglądy na poziomie P4 we własnym zakresie. Ta inwestycja odciąży spółkę zarówno w kwestii bieżących wydatków, związanych z serwisowaniem pojazdów na zewnątrz, jak i zapewni dodatkowe miejsca pracy.
Inwestycja realizowana jest przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego kwotą przewyższającą 50 mln zł, a także przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Łączna wartość prowadzonych prac sięga 65 mln zł.
– Konsekwentnie działamy na rzecz odbudowy kolei na Dolnym Śląsku, zwiększając liczbę destynacji, do których docierają pociągi KD, i pokonując coraz więcej kilometrów – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny za infrastrukturę. – Po latach kolej wraca do Chocianowa, a Koleje Dolnośląskie na Nadodrzankę, dlatego też rozwój spółki i budowa nowej hali serwisowej jest kluczowa dla dalszej możliwości rozwoju połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku.
W ramach kontraktu powstaje nowoczesny budynek, który jest dobudowywany do istniejącej i użytkowanej hali serwisowej Kolei Dolnośląskich. Rozbudowane zaplecze techniczne będzie podzielone na trzy hale, w których znajdzie się pięć torów przejazdowych o długości 110 m.
Powstający obiekt ma blisko 14 metrów wysokości, a jego powierzchnia całkowita wyniesie prawie 6600 mkw. Pomieści myjnię, tokarkę podtorową z jednym torem przejazdowym i zlokalizowane na pierwszej kondygnacji zaplecze serwisowo-biurowe, gdzie znajdą się pomieszczenia administracyjne, węzły sanitarne, szatnie i serwerownia.
– Uroczyste zawieszenie wiechy to znak, że ważny etap budowy został zakończony. Serdecznie dziękuję inwestorowi, Spółce Koleje Dolnośląskie, za obdarzenie nas zaufaniem i za bardzo dobrą współpracę przy realizacji tej inwencji. Już na tym etapie widoczna jest jej skala – obiekt pomieści aż pięć torów najazdowych. Przed nami druga część projektu, do której przystępujemy z pełną determinacją. Jestem przekonany, że dzięki naszemu doświadczeniu i dobrze wykonywanej pracy, obiekt będzie spełniał oczekiwania wszystkich użytkowników – mówi Jarosław Szczupak, prezes Alstal Grupa Budowlana.
Na terenie inwestycji powstanie także zbiornik podziemny na paliwo wraz z dystrybutorem, wiata magazynowa o powierzchni 140 mkw., niezbędna infrastruktura techniczna, tereny zielone, a także 28 miejsc parkingowych. Na dachu budynku zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne.
Planowany termin zakończenia prac budowlanych to połowa 2023 roku.
materiały prasowe KD