Lepsze zarządzanie ściśle powiązanymi technologicznie procesami i kosztami, a dla pracowników nowe szanse rozwoju i wymiany kompetencji – to główne korzyści przemawiające za integracją Zakładów Wzbogacania Rud i Zakładu Hydrotechnicznego w jeden oddział. Zarząd KGHM powierzył przeprowadzenie procesu połączenia oddziałów Andrzejowi Koniecznemu, który od ponad dwóch miesięcy łączy funkcje dyrektorskie ZWR i ZH. W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się już konsultacje z załogą.
Jedno jest pewne – nikt na połączeniu nie straci. KGHM zyska na lepszym zarządzaniu, a załoga ma 100-procentowe gwarancje zatrudnienie i nowe możliwości rozwoju.
– Podstawą do podjęcia tej decyzji było zabezpieczenie interesów pracowniczych oraz zintegrowane procesy, które dzięki jednemu centrum decyzyjnemu mogą być lepiej zarządzane – wyjaśnia Mirosław Laskowski, wiceprezes KGHM ds. produkcji. – Integracja pozwoli także na wypracowanie wspólnych rozwiązań wobec zaostrzających się przepisów ochrony środowiska nakładających obowiązek ograniczenia skutków składowania odpadów przeróbczych oraz zanieczyszczenia wód i powietrza.
Przypomnijmy, że do ZWR-ów trafia urobek z kopalń. Po produkcji koncentratu odpad, który stanowi aż 94 proc. kierowany jest właśnie do Zakładu Hydrotechnicznego. ZH zarządza Obiektem Unieszkodliwiania Odpadów Wydobywczych „Żelazny Most” oraz Piaskownią „Obora”. Przygotowana będzie teraz propozycja nowego schematu organizacyjnego połączonych oddziałów. Zgodnie za założeniami niczego nie powinni się obawiać także pracownicy, których stanowiska mogą się w pewnych zakresach pokrywać.
– Gwarantujemy wszystkim pracę na dotychczasowych warunkach, dla niektórych będzie to możliwość rozwoju i awansu. Wstępne szacunki wskazują, że w pierwszym okresie możemy mieć stanowiska bardzo zbliżone kompetencyjne. Jednak dzięki naturalnym odejściom na emerytury, tę sytuację unormujemy w ciągu kilku lat. Szczegóły będą znane po dokładnych przeanalizowaniu planowanej struktury i stanowisk – mówi Andrzej Konieczny, dyrektor ZWR i ZH. – Jesteśmy przy tym bardzo otwarci na rzetelną komunikacje z załogą i przedstawicielami związków zawodowych.
Pierwsze spotkania z przedstawicielami związków i pracownikami obu oddziałów odbyły się na początku lipca. Powołano zespoły robocze składające się w równej ilości z przedstawicieli obydwu zakładów. W połowie lipca na pierwszym wspólnym spotkaniu określono ich szczegółowy zakres zadań i obowiązków.
Planowana forma prawna łączenia zapewni utrzymanie wszystkich koniecznych pozwoleń i certyfikatów. Fuzja ma stać się faktem 1 stycznia 2016 roku. Przez najbliższy rok obowiązywać będą dotychczasowe regulaminy wynagradzania i premiowania. W tym czasie wynegocjowane zostaną wspólne zasady. Zachowane i realizowane będą także wszystkie plany strategiczne obydwu oddziałów.