Przebieg to jeden z najważniejszych parametrów, które należy sprawdzić przy zakupie samochodu używanego. W I kwartale 2022 r. na rynku wtórnym najczęściej można było natrafić na ofertę kupna samochodu z licznikiem wskazującym zakres 200-300 tysięcy przejechanych kilometrów – wynika z danych serwisu autobaza.pl. Kupujący unikają zarówno zbyt wysokiego przebiegu – z obawy przed kiepskim stanem pojazdu, jak i mocno zaniżonego, który zwiększa prawdopodobieństwo oszustwa. Z tego względu warto zadać pytanie, ile na liczniku ma najczęściej w Polsce samochód używany?
Według danych serwisu autobaza.pl na polskim rynku wtórnym prym wiodą samochody o przebiegu w przedziale między 200 a 300 tys. kilometrów. W pierwszych kwartałach lat 2019-22 oferty pojazdów o takim przebiegu stanowiły odpowiednio 32, 29, 28 oraz 31 proc. udziału w rynku. W każdym z podanych okresów był to najwyższy wynik.
Liczba ofert samochodów używanych jest nieznacznie niższa, jeżeli pod uwagę brany jest przebieg 150-200 tys. kilometrów – w I kwartale 2022 roku wynosi ona 27 proc. Co ciekawe, w analogicznym okresie w poprzednich latach było to odpowiednio 29 proc. w 2019 roku, 26 proc. w 2020 oraz 28 proc. w 2021.
– Dostępne dane z naszych systemów obrazują to, że na rynku najwięcej znajdziemy samochodów ze względnie dużym przebiegiem. Wynikać to może z faktu, że pojazdy na naszych drogach mają średnio ponad 14 lat; w Niemczech czy Francji są to najczęściej dziesięcioletnie auta – tak mówią nam dane ACEA – tłumaczy Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl. – Tylko osiem procent ofert samochodów używanych to pojazdy z przebiegiem do 50 tysięcy – dodaje.
Zbyt niski lub wysoki przebieg – powód do zmartwień?
Zamierzając kupić pojazd z małą liczbą przejechanych kilometrów, możemy napotkać problemy w znalezieniu odpowiednich ofert sprzedaży. Całkowity udział samochodów o przebiegu 10-50 tysięcy kilometrów w I kwartale 2022 r. to jedynie 5 proc., natomiast dla przebiegu 50-100 tysięcy kilometrów to tylko 12 proc. Możemy więc zauważyć, że samochody używane o tak niskim przebiegu są najrzadsze, a także ich wybór jest najmniejszy.
– Do parametrów licznika należy podchodzić ze sporą rezerwą. Tym, co tak naprawdę podlega ocenie, to stan techniczny danego pojazdu. Przebieg nie stanowi jego podstawy, ale jest jednym z jego aspektów. W najlepszym stanie znajdują się samochody zadbane oraz używane regularnie. Kluczowym czynnikiem będzie więc sposób eksploatacji pojazdu przez poprzedniego właściciela. Z tego względu nie powinniśmy obawiać się samochodów z wyższymi przebiegami. W każdym wypadku dokładnie sprawdźmy ich historię oraz stan techniczny – mówi Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.
W I kwartale 2022 r. ofert aut z drugiej ręki, które posiadały na liczniku więcej niż 300 tys. przejechanych kilometrów było tylko 4 proc. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że duża część samochodów z silnikiem typu diesel może zacząć sprawiać problemy już przy przebiegu blisko 250-300 tys. kilometrów. Z tego względu tym bardziej kupujący powinni zwracać uwagę na stan i historię pojazdu, zanim ulokują w nim swój kapitał.