Jak zdobyć ten medal?

1606

W tym tygodniu 53 pary z Lubina otrzymały Medale za Długoletnie Pożycie Małżeńskie. To odznaczenie dla małżeństw z co najmniej 50-letnim stażem. Nie jest jednak przydzielane automatycznie. Aby małżeństwo je otrzymało, trzeba je wcześniej zgłosić. Ponieważ niektórzy z naszych Czytelników pytali o zasady, wyjaśniamy.

W Lubinie Medale za Długoletnie Pożycie Małżeńskie wręczane są raz do roku, zawsze podczas uroczystego spotkania, zazwyczaj w restauracji w Centrum Kultury Muza. Na jubilatów czeka tort i lampka szampana. Od kilku lat par otrzymujących to odznaczenie jest tak dużo, że uroczystość rozdzielana jest na dwa dni. W tym roku było podobnie – w ostatni wtorek medale wręczono 26 małżeństwom, a w środę kolejnym 27.

Aby otrzymać Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie, trzeba być w małżeństwie przynajmniej 50 lat i co ważne, to sami zainteresowani, albo ktoś z rodziny, znajomych czy przyjaciół musi zgłosić do Urzędu Miejskiego chęć udziału w takiej uroczystości. Niestety nie każda para się na to decyduje. Zanim więc zgłosicie takie małżeństwo, upewnijcie się, że nie ma nic przeciwko temu.

Kiedy można dokonać zgłoszenia? Najwcześniej na pół roku przed 50. rocznicą ślubu. Co ważne, jeśli przegapiliśmy 50-lecie, nie szkodzi. Można zgłaszać również pary, które świętują kolejne rocznice, 60-lecie czy 65-lecie ślubu. Górnej granicy bowiem nie ma.

Po takim zgłoszeniu trzeba będzie chwilę zaczekać. Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie jest odznaczeniem państwowym i cała procedura może potrwać nawet kilka miesięcy. Jest więc ryzyko, że gdy zbyt późno poinformujemy urząd o chęci udziału w uroczystości, to możemy się już na nią nie załapać w danym roku. Będzie trzeba się wówczas uzbroić w cierpliwość i poczekać do kolejnej edycji.

Lubinianie, którzy chcą zgłosić swoich krewnych czy znajomych do tego odznaczenia, muszą udać się do tutejszego Urzędu Miejskiego, a dokładniej do Urzędu Stanu Cywilnego przy ul. Kilińskiego 10, do pokoju nr 20. Można też najpierw zadzwonić 76 3070568, 76 3070572. Nie ma przy tym konieczności dostarczania do urzędu jakichkolwiek dokumentów. Wystarczy dowód osobisty (namiary na UM i szczegóły można znaleźć TUTAJ).

Ratusz, po otrzymaniu wniosku i sprawdzeniu, czy zgłoszona para faktycznie jest co najmniej 50 lat po ślubie, wysyła ten wniosek do urzędu wojewódzkiego. Tam małżeństwo sprawdzane jest pod kątem niekaralności. I jeśli zdarzyłoby się, że któryś z jubilatów był w przeszłości karany, para traci szansę na otrzymanie medalu.

Potem wnioski dostarczane są do kancelarii prezydenta RP, gdzie z kolei przygotowywane są listy gratulacyjne oraz medale dla zasłużonych par. Pierwsze przesyłane są bezpośrednio do jubilatów, drugie zaś do właściwego Urzędu Stanu Cywilnego.


POWIĄZANE ARTYKUŁY