Właśnie rozpoczął się najbardziej gorączkowy etap przedświątecznych zakupów. To ostatni moment, aby skompletować prezenty dla bliskich. Jaki powinien być prezent idealny? Co chcemy znaleźć pod choinką – co najczęściej pojawia się na listach życzeń? Jak wynika z badania SW Research na zlecenie Empiku, w temacie świątecznych upominków mieszkańcy województwa dolnośląskiego kierują się sporym pragmatyzmem.
Ponad połowa mieszkańców województwa dolnośląskiego (53%) biorących udział w badaniu SW Research wskazała, że idealny prezent powinien być raczej praktyczny niż hobbystyczny. Z kolei równo 50% z nich stwierdziło, że ważne jest dopasowanie upominku do zainteresowań i upodobań obdarowywanego. Jednocześnie niemal ¼ Dolnoślązaków przyznała, że preferuje gotowe kupione prezenty, a nie te własnoręcznie wykonane. Pierwsze miejsce na listach najbardziej pożądanych prezentów zajmowały najczęściej bilety na wycieczki i wyjazdy zagraniczne (24%), gotówka (17%) oraz kosmetyki (10%).
Listy życzeń najlepszym źródłem inspiracji
Wybór odpowiedniego prezentu może okazać się bardzo trudny, nawet jeśli doskonale znamy osobę, której chcielibyśmy wręczyć świąteczny upominek. Dlatego też połowa mieszkańców województwa dolnośląskiego czerpie pomysły bezpośrednio z listy przygotowanej przez obdarowywanego. Nie kryli oni jednocześnie, że inspiracji dostarczają im również rekomendacje rodziny i znajomych oraz wystawy i półki sklepowe (po 48%). Każda wskazówka może się przydać – tylko 13% Dolnoślązaków zadeklarowało, że na wszystkie pomysły wpadli sami.
A może voucher?
Gdy brakuje pewności, co spodobałoby się osobie, której chcemy sprawić prezent, warto pozostawić jej wybór. Na oddanie części inicjatywy samym obdarowywanym w zeszłym roku zdecydowało się 27% ankietowanych z Dolnego Śląska, którzy z okazji świąt wręczyli przynajmniej jeden voucher. Najczęściej bony obejmowały zabiegi pielęgnacyjne i SPA oraz wydarzenia ekstremalne (po 53%). W tym roku tego typu prezent możemy znajdować pod choinką jeszcze częściej, karty zasilone wybraną kwotą są bowiem coraz częściej wybierane przez klientów Empiku, zarówno indywidualnych, jak i biznesowych. Zainteresowanie tą formą prezentów dla pracowników jest o 30% wyższe niż rok temu. Obdarowani będą więc mogli sami zdecydować, po jakie tytuły książek, płyt i filmów, czy też po jakie zabawki, akcesoria kreatywne i produkty z 16 innych kategorii sięgnąć w sklepie stacjonarnym lub internetowym.
Świąteczne zakupy i stacjonarnie, i w internecie
28% respondentów z województwa dolnośląskiego zapowiedziało, że prezenty świąteczne kupi w równym stopniu w sklepach stacjonarnych i w internecie. Na tę potrzebę w najlepszy sposób odpowiadają marki omnichannelowe. Na przykładzie Empiku, synergia kanałów stacjonarnego i online umożliwia m.in. dostęp do jeszcze większej ilości produktów oraz darmowy odbiór zamówień internetowych w najbliższym sklepie.
Badani dostrzegają przede wszystkim następujące zalety sklepów internetowych: możliwość dokonywania zakupów o dowolnej porze dnia (57%), dostępność unikalnych produktów (51%) i brak konieczności wychodzenia z domu (49%). Z kolei wśród największych zalet sklepów stacjonarnych najczęściej wymieniali możliwość bezpośredniego obejrzenia produktu (71%) oraz to, że dzięki niej łatwiej wybrać odpowiedni prezent (53%).
A jak województwo dolnośląskie wypadło na tle wyników ogólnopolskich? Poniżej infografika z sumarycznymi danymi dla całego kraju.Źródło: informacja prasowa