Hej, podaj mi BLIKA, bo bank ma przerwę”

1316

Tym razem metodą „Na BLIKA” dała się oszukać 61-letnia lubinianka. Kobieta uwierzyła, że to córka prosi o o pomoc finansową. Pieniądze straciła też koleżanka rzekomej córki. Przy okazji tych sytuacji policja ponawia apele: bądźmy czujni, nie dajmy się oszustom.

Do Komendy Powiatowej Policji w Lubinie zgłosiła się lubinianka, informując, że otrzymała od swojej córki wiadomość za pośrednictwem komunikatora Messenger.

– Treść wiadomości brzmiała „Hej, podaj mi BLIKA, bo u mnie apka w banku ma przerwę techniczną, bo muszę coś pilnie opłacić. Oddam do 30 minut”. 61-latka podała kod blik. Po krótkiej chwili z jej konta została ściągnięta kwota 468 złotych. Następnie pokrzywdzona otrzymała wiadomość od koleżanki córki, która poinformowała, że dostała dziwną wiadomość, a nie może się dodzwonić do córki zgłaszającej. Wysłała również zrzut z ekranu – i to była ta sama informacja, którą otrzymała 61-latka – informuje asp. sztab. Sylwia Serafin, oficer prasowy KPP Lubin. – Kobieta zadzwoniła wówczas do córki, która zaprzeczyła, by prosiła kogokolwiek o pożyczkę pieniędzy. Sprawdziła swój komunikator i okazało się, że nieznana osoba włamała się na jej konto i rozsyłała SMS-y tej samej treści do jej znajomych. Niestety jedna z koleżanek również podała kod blik i straciła 500 złotych – dodaje.

Coraz częściej cyberoszuści na swoje ofiary wybierają osoby młode, korzystające z komunikatorów internetowych, bądź posiadających rachunki bankowe i obsługujących je poprzez aplikacje mobilne czy dostęp internetowy. Policja apeluje o rozwagę i ostrożność w autoryzowaniu transakcji internetowych.

– Internet niewątpliwie pełni dużą rolę w życiu każdego z nas. Nie zapominajmy, że w wirtualnym świecie są również oszuści, którzy bez skrupułów wykorzystają każdą okazję, aby nas okraść. Oszuści udają także policjantów, pracowników różnych instytucji oraz członków naszej rodziny – zauważa asp. sztab. Serafin.

Niezależnie od wieku czy statusu społecznego, każdy z nas powinien być bardziej ostrożny i przezorny. Jak wskazuje analiza zgłoszonych przypadków, schemat działania oszustów za każdym razem jest bardzo podobny. Nigdy nie podawajmy haseł, kodów do aplikacji, jeżeli w 100 procentach nie jesteśmy pewni, że pisze, bądź dzwoni do nas ktoś z rodziny, bądź znajomy. Bądźmy ostrożni, czytajmy komunikaty policji, dzielmy się informacjami na temat oszustw, aby nie dochodziło do sytuacji, że cyberprzestępcy wyłudzają nasze oszczędności.


POWIĄZANE ARTYKUŁY