Filmy dla wymagających, czyli DKF na marzec

135

Między innymi filmy „Roma” oraz „Mój piękny syn” będzie można obejrzeć w marcu w cyklu DKF w lubińskim kinie Muza.

Fot. Participant Media, Esperanto Filmoj

Seanse jak zwykle odbywać się będą w środy o godzinie 19. Bilet na jeden pokaz kosztuje 15 zł. Można też kupić karnet na cały miesiąc. Zapłacimy wtedy 50 zł.

Na początek, 6 marca, pokazany zostanie film „Roma”. Później będzie można obejrzeć: „Mój piękny syn” (13 marca), „Sofia” (20 marca) oraz z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w ramach Teatroteki: „Dolce vita”, a także film „Over the limit” (27 marca).

Szczegóły na temat DKF-u można znaleźć na stronie www.ckmuza.eu.

O filmach:

„Roma”

Film, który zdobył już 32 nagrody na międzynarodowych festiwalach i konkursach filmowych oraz 10 nominacji do Oscara.

Barwny portret konfliktów rodzinnych i społecznej hierarchii pośród politycznego chaosu, opowiadający historię młodych służących pochodzących z indiańskiego ludu Misteków. Cleo (Yalitza Aparicio) i Adela (Nancy García García) pracują dla niedużej rodziny w zamieszkiwanej przez klasę średnią dzielnicy Meksyku Romie. Pani domu, matka czwórki dzieci Sofia (Marina de Tavira) usiłuje uporać się z przedłużającą się nieobecnością męża, natomiast Cleo musi stawić czoło druzgocącej prawdzie. Czy zacznie przez to zaniedbywać dzieci Sofii, które kocha jak własne? Starając się nadać nowy sens miłości i poczuciu solidarności w kontekście hierarchii społecznej, gdzie klasa i rasa są ze sobą pokrętnie splecione, Cleo i Sofia po cichu zmagają się ze zmianami przenikającymi ich rodzinny dom w kraju, w którym dochodzi do starć między wspieraną przez rząd milicją a demonstrującymi studentami.

„Mój piękny syn”

Historia rodziny, która musi zmierzyć się z uzależnieniem dorastającego chłopaka. To opowieść o nastolatku, który poszukuje swojej drogi, o marzeniach, które prowadzą go na skraj przepaści, a także o miłości rodziców, którzy nie potrafią wypuścić swego dziecka z objęć.

To pierwszy tak szczery, prawdziwy i poruszający film o rodzinie, bezwarunkowej miłości, dumie, rozczarowaniach i nadziei.

„Sofia”

Współczesne Maroko, gdzie tradycja miesza się z nowoczesnością. Dwudziestoletnia Sofia mieszka z rodzicami w Casablance. Jest w ciąży, ale nawet sama przed sobą nie chce się do tego przyznać. Seks pozamałżeński jest w jej kraju karany więzieniem. Sofia musi podjąć decyzje, które uratują honor jej rodziny i zaważą na całym jej życiu. Reżyserka Meryem Benm’Barek-Aloïsi, niczym Asghar Farhadi pokazuje obraz społeczeństwa przez pryzmat problemów i lęków swoich bohaterów. Choć życie Sofii determinuje miejsce urodzenia, to dziewczyna znajduje w sobie siłę, by pokierować swoim życiem.

Film zdobył nagrodę na MFF w Cannes za najlepszy scenariusz.

Teatroteka: „Dolce Vita”

Sztuka – jak piszą autorzy – inspirowana jest „Kartoteką” Tadeusza Różewicza i filmem „Dolce Vita” Felliniego. Inspiracja dramatem Różewicza jest oczywista, chociaż czysto formalna. Poza kilkoma krótkimi cytatami z „Kartoteki”, analogiczna jest przede wszystkim sytuacja, w jakiej zastajemy bohatera. Postanawia on spokojnie spędzić niedzielę we własnym łóżku. Jednak nie będzie mu to dane, bowiem przez jego mieszkanie przewinie się galeria postaci. Nawiązanie do Felliniego jest mniej dosłowne. Twórcy dramatu zadają sobie pytanie: kim mógłby być filmowy Marcello przeniesiony w polskie, współczesne realia? W efekcie powstaje, nie pozbawiony humoru i krytycyzmu wobec bohatera, portret duchowy dzisiejszych trzydziestoparolatków. Dzisiejszy polski Marcello z Dolce vita jest nieźle sytuowany, realizuje się zawodowo, używa życia. A jednak czuje się wewnątrz pusty, wyjałowiony i nieszczęśliwy. Każde jego marzenie o stworzeniu lub przeżyciu czegoś wyjątkowego rozbija się o poczucie własnej pospolitości i niedojrzałości.

DKF – „Over the limit”

Film dokumentalny, który w ub. roku zdobył 4 nagrody na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Portret rosyjskiej gimnastyczki Margarity Mamun przedstawiający decydujący rok w jej życiu. Margarita stoi przed unikalną szansą występu na Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro i zdobycia złotego medalu olimpijskiego. Dostęp do kulis codziennego reżimu treningowego ukazuje wyjątkową więź Margarity z dwoma trenerkami Amina Zaripovą i Iriną Viner. „Over the limit” to intymny dramat brutalnych relacji, które prowadzą do sukcesu.


POWIĄZANE ARTYKUŁY