Dwa miesiące i niemal półtora miliona rekordów – podsumowuje początki działania Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) Ministerstwo Cyfryzacji. Dzięki niemu – do dziś – urzędnicy wysłali obywatelom niemal 250 tysięcy różnych powiadomień.
Idea działania RDK jest taka, że jeśli zostawimy w nim swoje dane (adres e-mail i/lub numer telefonu) urzędnik w ważnych dla nas sprawach – zamiast wysyłać pismo – może do nas zadzwonić lub wysłać maila. I o takie powiadomienia chodzi.
Od dwóch miesięcy w ruch – zamiast pism, kopert i znaczków – poszły maile i SMS-y. Dzięki RDK, urzędy wysłały Polakom niemal 250 tysięcy różnych powiadomień (dokładnie 243 869). A to oznacza, że przynajmniej część ich odbiorców nie musiała wędrować na pocztę po papierową korespondencję.
Urzędnicy wolą maile – wysłali ich dokładnie 188 657. Na wysłanie SMS-a zdecydowali się 55 212 razy.
Każdy może dołączyć do Rejestru Danych Kontaktowych dowolnym momencie. RDK działa od 22 grudnia 2019 r. Swoje dane (adres e-mail i/lub telefon) zostawiło tam 1 479 000 osób.
– Dostęp do RDK mają wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy. Nie ma więc ryzyka, że nasze adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Nasze dane są tam w pełni bezpieczne – dodaje.
Jak przekazać swoje dane do RDK?
Najszybciej zrobić to online. Wystarczy, na portalu GOV.PL, skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych.
By to zrobić, potrzebny jest profil zaufany. Można go założyć na www.pz.gov.pl.
Żeby przekazać do RDK swój numer telefonu i adres e-mail – trzeba mieć pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Należy wpisać dane w odpowiednie pola, zalogować się profilem zaufanym. Potwierdzić dane kodami, które przyjdą e-mailem i SMS-em i gotowe.
Kody są ważne przez 24 godziny. Można ich użyć korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).
Swoje dane do RDK można przekazać także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.
– Nie ma obowiązku przekazywania swoich danych do RDK. To całkowicie dobrowolne. Biorąc jednak pod uwagę korzyści płynące z bycia w RDK, warto to zrobić – mówi minister cyfryzacji.
Dzięki RDK urzędy z wyprzedzeniem mogą informować np. o:
– kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego,
– przysługujących nam świadczeniach,
– zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.
To trzeba zapamiętać: na podane adres email i numer telefonu nie dostaniecie żadnych oficjalnych dokumentów. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. O czym? Na przykład o dodatkowych dokumentach koniecznych do realizacji jakiejś usługi.
Dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, należy pamiętać o ich aktualizacji.
Źródło Ministerstwo Cyfryzacji