Komendy wojewódzkie policji i straży pożarnej otrzymały 1,5 tys. telefonów IP w ramach projektu Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna. Projekt ten realizowany jest na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112.
Telefony te umożliwiają transmisję głosu przy pomocy sieci IP i zostaną wykorzystane na potrzeby służb ratownictwa i bezpieczeństwa publicznego. Takie rozwiązanie zdecydowanie podniesie standard obsługi połączeń alarmowych.
Telefon IP swoim wyglądem niczym nie różni się od zwykłego aparatu telefonicznego. Jednak zastosowane w nim rozwiązania umożliwiają uruchomienie nowych usług np. telekonferencji, przesyłanie danych na aparat i wyświetlanie ich na wyświetlaczu LCD, przekazywanie połączeń, przywoływanie czy podłączenie zestawu słuchawkowego.
Są to rozwiązania, które znacznie przybliżają do pełnej i profesjonalnej obsługi mieszkańców przez służby ratownictwa.