Dolnośląską Autostradą Rowerową przez Ścinawę i Lubin

5078

Ponad 500 kilometrów nowoczesnych tras rowerowych połączy atrakcje turystyczne regionu – mowa o Dolnośląskiej Autostradzie Rowerowej, której budowę zapowiedziało właśnie Stowarzyszenie „Rzeczypospolita Samorządna”. Trasa będzie przebiegać przez kilkadziesiąt gmin z naszego regionu, w tym przez Lubin i Ścinawę.

Ponad pól tysiąca kilometrów długości, najwyższe standardy wykonawcze i malowniczy przebieg – tak będzie wyglądała Dolnośląska Autostrada Rowerowa. Samorządowcy i przedstawiciele instytucji zaangażowanych w projekt podpisali w Rudzie Sułkowskiej list intencyjny w sprawie budowy DAR.

– Dzięki porozumieniu między województwem, samorządami i instytucjami państwowymi zrealizujemy inwestycję, która ustanowi nowe standardy budowy tras rowerowych. Wytyczne określone przez Instytut Rozwoju Terytorialnego pozwolą wybudować ścieżki bezpieczne, dobrze oznakowane i solidnie wykonane. Dzięki rozmowom i zawartemu porozumieniu elementy tras budowane przez poszczególne samorządy będą łączyć się w całość – wyjaśnia marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.

Tak będzie przebiegać trasa DAR

O ogólnej koncepcji projektu i jego walorach mówił podczas spotkania przewodniczący zarządu Stowarzyszenia „Rzeczypospolita Samorządna” Krystian Kosztyła. Wspomniał też o ścieżce rowerowej, którą Ścinawa niedawno oddala do użytku i która stanie się częścią Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej.

– Nasza droga rowerowa już dziś cieszy się sporym wzięciem, nie tylko wśród amatorów rowerowych wycieczek, ale także sportowców, bo warto wspomnieć, że regularnie trenują na niej rolkarze: wśród nich czterokrotny Mistrz Polski Stanisław Michalewicz oraz dzieci i młodzież z Akademii Sportowego Rozwoju Natalii Czerwonki. Czujemy się odpowiedzialni za cały pomysł, którego idea zrodziła się już wiele miesięcy temu. Projekt ewoluuje i dołączają do niego nowe samorządy, po wczorajszym spotkaniu rozdzwoniły się do nas telefony od kolejnych zainteresowanych uczestnictwem w przedsięwzięciu – komentuje burmistrz Krystian Kosztyła.

W naszym regionie autostrada dla rowerów będzie przebiegać od Lubiąża przez Prochowice, dalej do Ścinawy, wzdłuż drogi nr 36 na Lubin i w kierunku Chocianowa. Z pewnością będzie to ciekawa alternatywa dla amatorów jednośladów.

Partnerami wspierającymi Dolnośląską Autostradę Rowerową, oprócz samorządów, są też Wody Polskie, spółka PKP, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Lasy Państwowe, czyli podmioty będące dysponentami działek, przez które ustalono przebieg rowerowego traktu. Samorządy będą odpowiedzialne m.in. za zapewnienie wkładu własnego do finansowania, wybór wykonawców projektu i robót budowlanych, a także późniejsze utrzymanie nowej infrastruktury w obrębie poszczególnych gmin.

Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, zawarte porozumienie dotyczące budowy DAR, wpisuje się w lokalne strategie rozwoju, a także w Dolnośląską Politykę Rowerową, dlatego może liczyć na tak mocne wsparcie ze strony marszałka.

Przypomnijmy, że Stowarzyszenie „Rzeczypospolita Samorządna”, to organizacja założona w 2018 roku przez województwo dolnośląskie, miasto Lubin, powiat lubiński, gminy Siechnice i Ścinawa. Stowarzyszenie skupia obecnie 25 samorządów, a kolejnych kilkanaście już zadeklarowało swój akces.

Według planów Dolnośląska Autostrada Rowerowa ma być gotowa w 2023 roku.

Źródło: UMWD, ścinawa.pl