Liczba tego typu przestępstw stale rośnie – kolejne dwie lubinianki dały się oszukać metodą na BLIK-a. Jedna straciła 1,5 tys. zł, druga 4 tys. – Każdy może stać się celem cyberprzestępców. Zachowanie czujności, weryfikowanie kontaktów i ostrożne korzystanie z nowych technologii to najskuteczniejszy sposób ochrony przed oszustami wykorzystującymi BLIK i sztuczną inteligencję – przestrzega podkom. Sylwia Serafin z lubińskiej policji.

W ostatnich miesiącach w całym kraju, w tym także w Lubinie, odnotowano przypadki oszustw z wykorzystaniem kodów BLIK oraz sztucznej inteligencji (AI). W ich wyniku wiele osób straciło pieniądze.
– Przestępcy działają coraz sprytniej, podszywają się m.in. pod członków rodziny, znajomych, pracowników banków, a nawet funkcjonariuszy policji, wykorzystując technologię i emocje, by wzbudzić zaufanie i nakłonić do wykonania przelewu lub podania kodu BLIK. Co więcej, sztuczna inteligencja umożliwia dziś tworzenie realistycznych imitacji głosu (tzw. deepfake), przez co rozmowa z „córką”, „wnukiem” czy „pracownikiem banku” może być całkowicie realna – mówi podkom. Sylwia Serafin, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Lubinie.
Ostatnio jedna z lubinianek straciła w ten sposób 1,5 tys. zł. Podała kod BLIK oszustowi podszywającemu się pod koleżankę, proszącą o pożyczkę na zakupy. Druga mieszkanka Lubina w ten sam sposób straciła ponad 4 tys. zł, przekazując kilka kodów BLIK.
Policja apeluje o zachowanie ostrożności.
– Zanim przelejesz pieniądze – zadzwoń. Rozłącz się skutecznie – na telefonie komórkowym naciśnij czerwoną słuchawkę. W przypadku telefonu stacjonarnego odłóż słuchawkę. Jeśli masz wątpliwości, czy linia się rozłączyła, odczekaj 30 sekund lub skorzystaj z innego telefonu lub wybierz numer z kontaktów zapisanych w telefonie, nie wybieraj numeru z ostatnich połączeń. Możesz też napisać innym kanałem do osoby, która prosi o pomoc i potwierdzić jej tożsamość. Nie wdawaj się w dyskusję – jeśli rozmowa budzi twój niepokój, powiedz spokojnie: „Nie rozmawiam przez telefon o takich sprawach” lub w ogóle nie odpowiadaj – przypomina o zasadach bezpieczeństwa policjantka.

Warto też ustalić z osobą bliską hasło klucz, które będziecie znali tylko wy.
– Tego typu „zabezpieczenie” pozwoli potwierdzić, że to twój bliski się z tobą kontaktuje, a w sytuacji kryzysowej w szybki i prosty sposób zweryfikujesz tożsamość rozmówcy – dodaje funkcjonariuszka.
Jeżeli dzwoni do ciebie pracownik banku i mówi, że wykryto podejrzaną aktywność na koncie i prosi o potwierdzenie transakcji kodem BLIK, jak najszybciej rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku (numer zarejestrowany w dokumentach lub na stronie banku). Nie korzystaj z numerów telefonów przesłanych w wiadomościach!

Inne przydatne rady to:
– Ustaw limity dzienne i powiadomienia push – dzięki temu szybciej zauważysz nieautoryzowana próbę płatności.
– Nie podawaj danych logowania do bankowości internetowej i nie udostępniaj kodów BLIK nikomu!
– Zwracaj uwagę na nietypowy język, błędy w wiadomości – to często sygnały ostrzegawcze.
– Nie instaluj aplikacji ani nie klikaj w linki przesyłane w wiadomościach – aplikację pobieraj tylko z zaufanych sklepów (App Store, Google Play).
– Dbaj o bezpieczeństwo swojego telefonu- aktualizuj system i aplikacje oraz używaj legalnego programu antywirusowego.
– zablokuj PESEL m.in. korzystając z aplikacji mObywatel.
– Jeżeli zostałeś oszukany, natychmiast skontaktuj się z bankiem, aby zablokować transakcję lub dostęp do konta. Zgłoś sprawę na policję. Warto również zabezpieczyć zrzuty ekranu i wiadomości, które mogą pomóc w ustaleniu sprawców – mówi podkom. Sylwia Serafin, przypominając, że ani policja, ani żaden urzędnik nigdy nie proszą o przekazywanie kodu BLIK, danych do logowania czy instalowanie dodatkowych aplikacji.