Co jeździ po naszych drogach? Najstarszy ma ponad 100 lat!

2100

Najstarsze samochody jeżdżące po polskich drogach lub stojące w garażach Polaków pochodzą z 1902 i 1903 roku! W naszym kraju w ciągu ostatnich lat zarejestrowano równie leciwe motocykle i autobusy oraz… ciągniki i wozy strażackie. Ministerstwo Cyfryzacji przejrzało bazę CEPiK, wyszukując najstarsze pojazdy. Niektóre z nich jeżdżą i po drogach naszego regionu.

– Baza CEPiK większości kojarzy się z rejestracją nowego lub używanego samochodu, zazwyczaj nie starszego niż kilku-, kilkunastoletniego. Tymczasem to również zbiór informacji o pojazdach zarejestrowanych jako zabytkowe lub po prostu starszej daty – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Rocznie do ewidencji zgłaszanych jest nawet 300 wiekowych aut – dodaje.

Ministerstwo przeanalizowało prawie 2 tysiące najstarszych pojazdów – w tym auta, motocykle i tzw. wozy specjalne – zgłoszonych do CEPiK w ciągu ostatnich 10 lat. To maszyny po raz pierwszy zarejestrowane na terytorium Polski, a wcześniej zarejestrowane w innych krajach.

Największymi miłośnikami oldtimerów są mieszkańcy Warszawy. Tu przez nieco ponad 10 lat zarejestrowano 138 takich pojazdów. Na kolejnych miejscach znalazły się Wrocław (64), Poznań (51), Gdynia (42) i Kraków (38).

W stolicy najmodniejsze okazały się maszyny wyprodukowane w 1951 roku – jest ich 11. We Wrocławiu jest dziewięć aut z 1942, w Poznaniu siedem z 1950, w Gdyni pięć z 1943, a w Krakowie cztery z 1948. Stare maszyny do Polski trafiły głównie ze Stanów Zjednoczonych (370), Ukrainy (151), Wielkiej Brytanii (139) i Francji (124). Z Niemiec, skąd Polacy sprowadzili w ostatnich 10 latach najwięcej samochodów – bo aż 5,5 mln – do kraju trafiło 120 klasyków.

Dwa najstarsze, zarejestrowane w ciągu ostatnich 10 lat samochody, to pochodzące z 1902 i 1903 roku pojazdy marki Rambler. Kolejna perełka to inny amerykański klasyk – Maxwell AB z 1911 roku.

Wśród motocykli najstarszy jest brytyjski Levis Popular. Został wyprodukowany w 1919 r. w Stechford, przez firmę braci Arthura i Billy’ego Butterfieldów. Kolejne białe kruki to Harleye-Davidson: jeden z 1920 r., drugi z 1923 r. Jest też Dollar R2 z 1926 r. W sumie w bazie CEPiK znajduje się ponad 800 motocykli wyprodukowanych przed 1951 r.

Ale nie tylko stare samochody i motocykle można znaleźć w bazie CEPiK. Są tu też trzy takie autobusy, w tym amerykański Rugby L z 1929 r., wyprodukowany przez Durant Motor. Maszyna należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Co ciekawe, takie same maszyny były eksploatowane przez Krakowską Miejską Kolej Elektryczną w latach 1929-1945. Wtedy było ich 12.

Inna autobusowa perełka to Krupp LD 2,5 H z 1938 r., wyprodukowany w Essen w zakładach Friedricha Kruppa. Trzeci ciekawy egzemplarz to 68-letni francuski Chausson AH-48.

Ponadto w Polsce zarejestrowane są stare ciągniki, między innymi wielozadaniowy pojazd z okresu II wojny światowej – gąsienicowy NSU-Kettenkrad Sd.Kfz. 2 z 1944 roku.

Natomiast najstarszym ciągnikiem kołowym w bazie jest Lanz Bulldog z 1930 roku.

W bazie CEPiK rejestrowane są również tzw. pojazdy specjalne, a dokładnie 17. To głównie wozy strażackie: np. American LaFrance 75 z 1915 r. czy Magirus Deutz FLK 150 z 1940 r. Ale także powojskowy pojazd typu scout Daimler Dingo z 1943 r. czy wojskowa sanitarka Dodge WC-54 – również z 1943 r.

Niektóre z takich najstarszych pojazdów jeżdżą i po drogach naszego regionu. W ubiegłym roku była okazja, by bliżej przyjrzeć się niektórym z nich podczas I Lubińskiego Zlotu Samochodów Zabytkowych. I w tym roku, a dokładnie 14 września, w naszym mieście zaprezentują się ciekawe egzemplarze pojazdów.

– CEPiK to nie tylko baza wiedzy o zarejestrowanych w Polsce pojazdach, ale też baza jednych z najpopularniejszych e-usług – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jedna z nich to możliwość sprawdzenia właśnie historii pojazdu. Polacy korzystają z niej bardzo chętnie. W pierwszym półroczu tego roku zrobili to 68 267 600 razy – dodaje.

Wystarczy wejść na stronę www.historiapojazdu.gov.pl.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Zdjęcia pochodzą z I Lubińskiego Zlotu Samochodów Zabytkowych


POWIĄZANE ARTYKUŁY