Chciała zarobić, straciła 70 tys. zł

2120

Jak zwykle motyw był ten sam – możliwość szybkiego zysku. W to, że może szybko zarobić, uwierzyła kolejna mieszkanka naszego powiatu. Niestety, pieniędzy nie przybyło. Zamiast tego kobieta straciła 70 tys. zł.

Fot. Pixabay

Do lubińskich policjantów zgłosiła się 49-letnia kobieta, która poinformowała, że padła ofiarą oszustów.

– Z relacji mieszkanki powiatu lubińskiego wynikało, że przeglądając strony internetowe, zauważyła reklamę, polecającą szybkie i proste pomnożenie pieniędzy. Wystarczyło zainwestować w kryptowaluty. 49-latka postanowiła zadzwonić na podany numer telefonu. Przedstawiciel witryny, podający się za brokera finansowego, przekazał pokrzywdzonej podstawowe informacje dotyczące prowadzonych inwestycji – informuje asp. sztab. Sylwia Serafin, oficer prasowy KPP Lubin.

Kobieta, zachęcona perspektywą szybkiego zysku, wykonała kilka przelewów na wskazaną platformę inwestycyjną.

– W pewnym momencie rzekomy przedstawiciel finansowy polecił zainstalowanie aplikacji na telefonie lubinianki, co miało pomóc w sprawnym obrocie zainwestowanymi środkami. Ponadto w tym celu pokrzywdzona miała również zainstalować mobilne aplikacje do bankowości internetowej – dodaje asp. sztab Serafin.

Jak się okazało w ten sposób oszust uzyskał dostęp do konta kobiety. 49-latka zorientowała się, że padła ofiarą przestępców, po tym jak z rachunków bankowych zniknęły oszczędności, a także zaciągnięto na nie pożyczki bankowe. Łączna suma strat to ponad 70 tysięcy złotych.

Pamiętajmy! Zanim zaczniemy inwestować, warto zapoznać się i zrozumieć zasady działania poszczególnych instrumentów finansowych. Warto przeczytać komentarze na temat danego podmiotu. Nigdy nikomu nie wolno udostępniać swojego konta bankowego i danych logowania. Tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. Jeżeli konsultant proponuje zainstalowanie oprogramowania do zdalnego zarządzania pulpitem to można być pewnym, że jest to oszustwo. O wszelkich próbach oszustwach należy natychmiast powiadomić służby.

Oto kilka zasad, o których powinniśmy pamiętać, by ustrzec się przed pseudobrokerami:

  • Należy kategorycznie odrzucać wszystkie oferty, w których składane są propozycje łatwego, szybkiego i dużego zarobku poprzez kryptowaluty i inne instrumenty,
  • Osoby, które nigdy nie zajmowały się inwestowaniem, w tym transakcjami kryptowalutowymi, nie wiedzą, jak działa taki produkt i ten rynek, nie mają wystarczającej wiedzy informatycznej pod żadnym pozorem nie mogą podejmować ofert płynących do nich drogą mailową czy telefoniczną, kierując się tylko chęcią osiągnięcia szybkiego zysku,
  • Należy zapoznać się z tym, jak działają te instrumenty, w tym kryptowaluty i programy do obsługi zdalnego pulpitu. Jakakolwiek namowa przez „konsultanta” do zainstalowania programów powinna być powodem do zakończenia rozmowy,
  • Instalować należy tylko narzędzie wskazane przez bank i znajdujące się w jego ofercie, takie jak np. aplikacja mobilna na telefon do obsługi rachunku,
  • Każdy, kto mimo grożących niebezpieczeństw chce skorzystać z takich usług, musi dążyć do jak najgłębszej weryfikacji informacji przekazywanych przez konsultanta, np. uzyskać jego imię i nazwisko, nazwę, adres firmy, którą reprezentuje, adres e-mail, numer telefonu, na który można do nich zadzwonić, dane przełożonego konsultanta, poprosić o dane np. z ewidencji działalności gospodarczej, nr REGON, NIP, dane z KRS. Na uzyskane numery telefonów należy oddzwonić, potwierdzić kto odbierze, poprosić o przesłanie dokumentów dotyczących oferty na maila,
  • Nie należy się zgadzać się na współpracę po pierwszym kontakcie. Trzeba dać sobie czas na przemyślenie i sprawdzić uzyskane informacje np. na stronach Komisji Nadzoru Finansowego, porozmawiać z konsultantem w swoim banku, skontaktować się z Policją i poprosić o pomoc w weryfikacji informacji o ofercie, czy po prostu sprawdzić informacje w Internecie, np. na stronach o bezpieczeństwie internetowym,
  • Nie należy udzielać informacji na temat dostępu do naszego konta, danych do logowania, danych autoryzacyjnych operacji bankowych i naszych danych osobowych żadnej postronnej osobie.
  • Pamiętajmy, że to my sami jesteśmy w pierwszej kolejności odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo i prawidłowe zabezpieczenie swojego mienia!

POWIĄZANE ARTYKUŁY